PDA

Bekijk de volledige versie : Last van .pif virussen via MSN???


Davy V.H.
9th March 2005, 22:34
Amai het is weer wat de latste tijd rond virussen via msn. Net heb ik een
virus van de pc van men schoonbroer gehaald die natuurlijk zo slim was om zo
een bestand .pif (vaak 17kb) te aanvaarden van een vriend via MSN. Want tja... wie zou nu denken dat een vriend een virus naar je wil sturen...? Niemand
dus...

De symptomen zijn nadien vaan dat je msn niet meer werkt, je virusscanner
werkt niet meer en probeer maar niet te Googlen op een oplossing want dat lukt ook niet meer...

Hoe dit dan oplossen?

Stap 1 - Controleren of je besmet bent
Ga hiervoor naar www.pandasoftware.com. Als je geen besmetting hebt kom je nu uit op de site van Panda Antivirus. Als je wel besmet bent dan zul je ineens op google terecht komen.

Stap 2 - Download een verwijderprogrammatje
Op http://home.caiway.nl/~paulmax/tsc.exe of http://files.djsmiley.com/tsc.exe
kun je een programmatje downloaden wat je pc straks kan scannen en het virus kan verwijderen. Dit bestand is afkomstig van Trend Micro, en bevat GEEN virus. Deze downloaden en opslaan op je harde schijf, bijvoorbeeld op C:, op een plek die je terug kan vinden.

Stap 3 - Systeemherstel uitschakelen
Windows XP:
Klik op 'start' (deze stap kun je overslaan als je 'deze computer' op je
bureaublad hebt staan)
Klik met de rechter muisknop op 'mijn/deze computer' en klik vervolgens
op 'eigenschappen'.
Klik op het tabblad 'system restore' of 'systeem herstellen'.
Zet een vinkje bij 'systeem herstellen uitschakelen' of 'turn off system
restore (on all drives)'.
Klik op 'toepassen' en 'ok' en start de pc opnieuw op als dat gevraagd wordt.

Stap 4 - Rebooten van je PC in veilige modus
Sluit nu je PC af. Doe 'm vervolgens weer aan en druk op F8 bij het opstarten, eventueel meerdere malen.

Kies hier voor optie 1: Veilige modus

Windows zal nu gaan opstarten in veilige modus. Als ie opgestart is krijg je
weer een vraag, of je in veilige modus wilt blijven werken.

Beantwoord dit met JA.

Stap 5 - Installeren van het verwijderprogramma.
Installeer nu het programma wat je bij stap 2 gedownload hebt. Daarna krijg je een icoontje op het buroblad als je het goed gedaan hebt, "Run Trend Micro Scan"

Stap 6 - Verwijder het virus.
Klik nu op het icoontje op je buroblad "Run Trend Micro Scan". De PC zal nu
een hele hoop dingen gaan scannen en verwijderen:


Als ie klaar is met scannen kun je de PC opnieuw starten en is als het goed is
het virus verwijderd. Uiteraard wel je virusscanner updaten en niet meer
virussen openen via MSN anders kun je weer opnieuw beginnen.
Eventueel kun je op de site van Panda Antivirus nog een online antivirusscan
doen

Klaar, maar let op!
Uiteraard is dit natuurlijk niet voldoende, je pc is nu gescanned op slechts
een paar virussen. Een goede viruskenner of minstens een goede scan van je
computer (zoals bv op antivirus.pagina.nl) is zeker wel aan te raden. En als
je toch bezig bent met opschonen van de rommel, draai dan ook eens Hitman Pro (wwwhitmanpro.nl) of iets vergelijkbaars om een hoop spyware/reclame rotzooi te verwijderen!

Succes!

Barst
9th March 2005, 23:36
Wellicht zie ik er over, maar eenmaal aanbeland op de site van Panda is mij niet meteen duidelijk waar ik het bestand kan vinden dat mij moet duidelijk maken of ik al dan niet besmet ben... Kan je hierover wat duidelijkheid verschaffen? - Dank.

Davy V.H.
9th March 2005, 23:46
[QUOTE=Barst]Wellicht zie ik er over, maar eenmaal aanbeland op de site van Panda is mij niet meteen duidelijk waar ik het bestand kan vinden dat mij moet duidelijk maken of ik al dan niet besmet ben... Kan je hierover wat duidelijkheid verschaffen? - Dank.[/QUOTE]

Als je geen besmetting hebt kom je nu uit op de site van Panda Antivirus(je hebt geen probleem dus). Als je wel besmet bent dan zul je ineens op google terecht komen(Probleem!).

Je hoeft je dus geen zorgen te maken Barst... ;)

Het smerige aan die virussen is dat ze alles blokkeren wat te maken heeft met het oplossen ervan. Probeer dus geen anti-virus site te bezoeken want het lukt gewoon niet... :mad:

katleen
10th March 2005, 15:30
I'm save :D Bedankt voor je uitleg Davy!!

Davy V.H.
10th March 2005, 16:27
[QUOTE=katleen]I'm save :D Bedankt voor je uitleg Davy!![/QUOTE]

You're welcome... ;)

wim leenaerts
10th March 2005, 18:40
Ik gebruik geen msn dus ik was hier dan ook nog niet van op de hoogte maar toch even om misverstanden uit de wereld te helpen.
Ik denk dat ze terstrax in de klas ook over dit virus bezig waren en ik hoorde iemand zeggen: "maar waarom stuurt die dat naar mij?"

dus even voor de totale computerleken op dit forum: het nare aan de meeste virussen (wormen eigenlijk) is dat ze zichzelf versturen naar iedereen uit je adresboek waardoor de ontvanger achteloos het bestand opent en BAAM daar zit je met een virus.
DUS het is niet omdat je een virus aankreeg van een vriend/in dat die daar ook iets van weet of daarvan op de hoogte is. Dit wil enkel zeggen dat hij/zij zelf met het virus zit.

Het is verbazend hoe weinig sommige mensen van computers weten :rolleyes:

Jan
14th March 2005, 19:06
Dat veel mensen weinig van computers kennen is me al langer duidelijk.

ps: ook een goeie virus scanner (en gratis !!!)
http://www.lavasoftusa.com/

mvg

Jan

Jan
14th March 2005, 19:14
Woepz

lavasoft usa is van Ad-aware, ook iets goed maar geen virusscanner


de virusscanner die ik bedoelde is http://www.grisoft.com/us/us_index.php

mvg

Jan

[QUOTE=Jan]ps: ook een goeie virus scanner (en gratis !!!)
http://www.lavasoftusa.com/
[/QUOTE]

Davy V.H.
14th March 2005, 21:25
Lol en ik krijg nog altijd van die meldingen van personen uit de klas. Caroline Van Woenzel bvb. Ik zal ze morgen maar eens iets laten afdrukken hier op school van deze site denk ik. Aangezien verschillende tips via edumail niet worden opgevolgd... :rolleyes:

SuperJef
14th March 2005, 22:33
Ik snap niet dat er mensen zo dom zijn om daarop te klikken.
Alsof er nu iemand uit u lijst "fat santa!" naar u stuurt , en dan nog in een raar lettertype met de tekst : very funny zonder daar op voorhand iets van te zeggen :rolleyes: denk dan toch eens 2 keer na..

Barst
15th March 2005, 00:08
Voor het .pif-gedoe is een goede virusscanner wellicht de beste oplossing, maar onderstaand tooltje kan ook al een pak spamleed voorkomen...
Bovendien gratis! :D

http://www.spamihilator.com/download/index.php