PDA

Bekijk de volledige versie : ’Talent allochtone jongeren en vluchtelingen blijft onbenut’


Barst
22nd November 2006, 21:59
’Talent allochtone jongeren en vluchtelingen blijft onbenut’


De arrogantie van politici op het jaarcongres van MKB-Nederland deed Navid Otaredian opstaan. Het werd een hartekreet over de scheiding allochtoon en autochtoon, die grote economische en persoonlijke schade aanricht.


,,Als burger en gedreven ondernemer kan en wil ik niet stil blijven”, zegt Otaredian in vlekkeloos Nederlands. ,,Weet u wat zo pijnlijk is? Nederland is een prachtig land en Nederlanders zijn prachtige mensen, maar de sfeer is kapotgemaakt. Het lelijke beeld doet Nederland en de warme Nederlanders die ik ken in mijn omgeving, onrecht. Welke politici durven te onderzoeken wat de politiek van scheiding en de verallochtonisering van een miljoen mensen voor economische schade aanricht?”

De civiel ingenieur ervaart het aan den lijve. ,,Ik probeer handelscontacten op te bouwen met het Midden-Oosten en Afrika. De investeerders daar hebben gehoord dat Nederland niet blij is met buitenlanders. Ze zijn hier nooit geweest, maar de naam en faam is kennelijk vooruitgesneld. ”

Hij ziet het bij hoogopgeleiden om hem heen, mensen met heel goede banen. ,,Alleen al dit jaar heb ik er vier zien emigreren, en een vijfde heeft plannen. Deze topmensen zijn niet gebonden aan een land –zeker niet als ze ervaren dat ze als allochtonen niet gewild zijn. Nederland heeft nooit bekend gestaan om zijn goede salarissen en kansen voor startende ondernemers. Maar er was hier een klimaat van tolerantie en openheid voor andere culturen en ideeën.”

Ook ondernemers en werkgevers, die ’van nature neutraal naar mensen kijken en personeel aannemen op basis van kwaliteiten en capaciteiten’, zijn volgens hem beďnvloed door politici en de verslechterde sfeer. ,,Zij zijn ook mensen. Wat doe je als iemand goede papieren heeft, maar je bezorgd bent dat zijn komst problemen geeft op de werkvloer?”

Zo blijft talent onbenut, bij allochtone jongeren, bij zeer hoogopgeleide vluchtelingen die met een geringe investering aan de slag zouden kunnen, terwijl het Nederlandse bedrijfsleven roept om gekwalificeerde arbeidskrachten, constateert Otaredian.

Hij haalt een recent gesprek aan met zijn jongste zoon van acht. ,,Die vroeg: ’’Pap, ben ik allochtoon? Ik wil geen allochtoon zijn’.” Er ging vader Otaredian een steek door het hart toen hij zich realiseerde dat zijn toekomstige kleinkinderen ook allochtoon zullen zijn. ,,Op straat, op school, op televisie staat de allochtoon voor problemen. En ik dacht tot enkele jaren geleden dat mijn kinderen als normale Nederlanders zouden kunnen opgroeien.”


Trouw, 22-11-2006