PDA

Bekijk de volledige versie : Thalys Brussel-Maastricht


Barst
6th March 2005, 02:27
Maastricht verwacht veel van hogesnelheidstrein


Ondanks bureaucratische obstakels reed hij gisteren toch: de eerste flitstrein Thalys van Brussel naar Maastricht. De Maastrichtse bevolking liep er massaal voor uit.


Als het aan Maastricht en de provincie Limburg ligt, doet de hogesnelheidslijn (met directe aansluitingen op Londen en Parijs) straks dagelijks Maastricht aan. Met naar de vaste overtuiging van burgemeester Leers een economische impuls als gevolg, waarvan zijn stad enorme vruchten kan plukken.

Om (internationaal) bedrijfsleven, ambassadeurs, Europese, landelijke en regionale politici voor dat idee te winnen, en het traject alvast te verkennen, was gisteren in Brussel een hogesnelheidstrein afgehuurd. In acht rijtuigen werden de genodigden aan boord in de watten gelegd en na aankomst in Maastricht gefêteerd op een dagje kunstbeurs Tefaf.

Aan het vertrek in Brussel ging een bureaucratische oorlog vooraf. Nederland wil op zijn grondgebied geen buitenlandse vervoerders of materieel toestaan, ook niet voor één keer. Na veel getouwtrek en gelobby mocht het uiteindelijk wel, maar in Visé, de grens met Nederland, moest de Belgische machinist uitstappen om plaats te maken voor een Nederlandse collega.

De trein reed gisteren heel even op topsnelheid: bijna 300 kilometer per uur. Straks moet dat op het gehele traject kunnen en zijn reizigers vanuit Maastricht in tweeënhalf uur in Parijs.

Maastricht onderzoekt momenteel of er genoeg reizigerspotentieel is om de Thalys permanent naar Maastricht te kunnen halen. Volgens Leers wijzen de eerste resultaten uit van wel. ,,Dan moeten we nog met een grote bezem door al die onzinnige regeltjes. In Maastricht hoeft op logistiek gebied niets te gebeuren. De boel een beetje restylen, dat is alles. Er liggen twee 600 meter lange perrons uit de tijd dat de trein nog doorreed naar Luxemburg. De Thalys kan zo komen'', aldus Leers.

De gemeente en de provincie trekken elk 400000 euro uit om de snelle trein permanent binnen te halen. De EU steekt er 900000 euro in. Nederland is door Europa gewaarschuwd niet te lang meer te dralen met het aanpassen van de wet aan de Europese richtlijnen. Rijdt de Thalys eenmaal op Maastricht, dan is het volgens Leers niet denkbeeldig dat een deel van de Europese instellingen die nu in Brussel zitten straks in zijn stad neerstrijken. ,,Dit is voor Maastricht een gouden kans.''


Trouw, 05-03-2005

katleen
6th March 2005, 14:09
Aan het vertrek in Brussel ging een bureaucratische oorlog vooraf. Nederland wil op zijn grondgebied geen buitenlandse vervoerders of materieel toestaan, ook niet voor één keer. Na veel getouwtrek en gelobby mocht het uiteindelijk wel, maar in Visé, de grens met Nederland, moest de Belgische machinist uitstappen om plaats te maken voor een Nederlandse collega.

Wat zit hier achter van historie? Wat is het probleem hier?