PDA

Bekijk de volledige versie : Milieuramptoerisme


Barst
18th November 2006, 22:07
Milieuramptoerisme


De ijskappen smelten in versneld tempo. Wetenschappers sturen deze onheilsboodschap al lang de wereld in. Het smelten is het gevolg van de opwarming van de aarde. Hoe meer ijs er smelt, hoe sneller de aarde opwarmt. Zo is de klimaatswijziging een zelfversterkend proces, met mogelijk dramatische gevolgen voor de mensheid.


Maar wat een indrukwekkend gezicht! De ijsmassa op de foto heeft zich losgemaakt van de Antarctische ijsplaat. Als een catamaran klieft hij door de oceaan, noordwaarts richting Nieuw-Zeeland, als in een race naar de horizon. Het wit schittert in de zon. De blauwe schijn rond de bergen laat vermoeden wat voor een enorme massa ijs onder deze twee tipjes in het water verscholen zit.

Het ijs is al 13.500 kilometer afgedreven. Het is daarmee de meest noordelijk afgedreven ijsberg. In zijn zog dobberen nog duizenden andere bergen en schotsen in de oceaan. Op vijftien november is de ijsberg de kust van Nieuw-Zeeland tot op 100 kilometer genaderd.

Dat bracht een stroom nieuwsgierigen op de been. Helikopters brengen toeristen tot bij de ijsberg. Let op het contrast: de kleine, kwetsbare helikopter tegenover de grootste, machtige natuur. Maar ook: onze spitstechnologie tegenover de logge, dobberende ijsmassa. We zijn de natuur de baas.

Zouden de zeven passagiers van de helikopter beseffen dat ze ramptoeristen zijn? Onlangs nog bewees een studie, de British Antarctic Survey, waaraan de KU Leuven meewerkte, dat het afkalven van het zuidpoolijs wel degelijk het gevolg is van menselijke activiteit. Nergens elders op de wereld is de gemiddelde temperatuur in de voorbije veertig jaar zo snel gestegen als op het Antarctisch schiereiland. Om het koud van te krijgen.


DS, 18-11-2006

Evelyne Wouters
22nd November 2006, 15:50
Het is inderdaad zo dat de aarde zeer snel opwarmt. Een oplossing daarvoor zal er nooit gevonden worden. Er is nu eenmaal veel meer verkeer en andere middelen die voor deze opwarming zorgen. Een ijsblok die tot op maar liefst 100 km van de Nieuw-Zeelandse kust is gedreven, is inderdaad een fenomeen dat gepassioneerde ramptoeristen niet kunnen laten liggen om te gaan bezichtigen. Het is volgens mij ook wel heel knap, maar ik ga er niet speciaal een helicoptervlucht voor maken.
Er wordt al wel een hele tijd gezegd wat eventuele oplossingen kunnen zijn om de opwarming van de aarde te vertragen. Zoals ik al zei, er wordt van alles gezegd, maar er wordt niets gedaan. Als 1 persoon wat minder met de auto gaat rijden, wilt het niet zeggen dat de aarde minder snel zal opwarmen.

Greetz Lyne

wim leenaerts
22nd November 2006, 16:30
[QUOTE=Evelyne Wouters]Een oplossing daarvoor zal er nooit gevonden worden.[/quote]
Die oplossingen zijn er al!
Alleen zijn de mensen niet genoeg begaan met de problematiek om er ook daadwerkelijk gebruik van te maken.
Ja een zonneboiler, zonnepanelen, groendak, energiezuinige auto, betere isolering van je huis, enz kosten meer, en meer met de fiets rijden vraagt meer inspanning, maar het is die meerprijs meer dan waard. Het is nodig, want het zijn onze kinderen die te tol gaan moeten betalen.

Als 1 persoon wat minder met de auto gaat rijden, wilt het niet zeggen dat de aarde minder snel zal opwarmen.
Niet als iedereen denkt zoals jij. Maar stel je eens voor dat iedereen denkt 'hé, zelfs mijn kleine bijdrage kan helpen', dan zal je snel een ommekeer zien in die problematiek. Kleine dingetjes helpen echt wel!
Ik probeer uit milieu-overwegingen al minder met de auto te rijden, als jij dat nu ook nog doet en we kunnen nog enkele mensen overtuigen van het nut daarvan en zij doen dat op hun beurt ook weer, dan maakt het wel degelijk een verschil.
Ik las overlaatst zelfs ergens dat als alle mensen ter wereld hun verwarming 1 graad lager zouden zetten (1 graad!) dat de opwarming van de Aarde dan zou stoppen. Dus als je ziet dat in de gangen in onze school de verwarming op 5 staat (in de gangen, een plaats waar je gewoon doorloopt! :rolleyes: ) zet die dan gewoon even op 1 of 2, want dat is echt belachelijk.

Barst
27th January 2007, 17:43
[FONT=Trebuchet MS]Dit is wat ze bedoelen met "het topje van de ijsberg"...[/FONT] :)

wim leenaerts
27th January 2007, 18:34
Die - overigens prachtige - foto is al jaren oud hoor ;)
Die gebruikte ik vroeger als avatar op sommige fora.

http://i2.photobucket.com/albums/y24/wimleenaerts/Iceberg90pixelsbeterekwaliteit.jpg

Of ondersteboven, want dan is hij ook mooi, precies een troon van één of andere mythische koning ofzo :cool:

http://i2.photobucket.com/albums/y24/wimleenaerts/Icebergthrone.jpg

Maar wel de moeite om hier te posten!