PDA

Bekijk de volledige versie : Achterstand op school is mannelijk


Barst
16th November 2006, 17:13
Achterstand op school is mannelijk


Jongens moeten vaker hun jaar overdoen dan meisjes. Ze vertonen in de klas meer haantjesgedrag en zijn impulsiever. Daardoor hebben ze het op school moeilijker dan meisjes. Een nieuwe groep met onderwijsachterstand is opgestaan: de jongens.


HET departement Onderwijs organiseert deze dagen workshops voor leerkrachten om te leren omgaan met verschillen tussen de leerlingen. In de eerste plaats wordt het verschil tussen de seksen behandeld. De eerste workshop vond gisteren in Antwerpen plaats.

Niet alleen kinderen uit kansarme gezinnen en allochtonen hebben schoolachterstand. Er is een nieuwe groep met ongelijke onderwijskansen ontdekt. Het duidelijkste bewijs voor de achterstand van jongens is hun schoolse vertraging. Op het einde van het secundair onderwijs is 43 procent van hen minstens een jaar blijven zitten. Van de meisjes is dat 29 procent.

Volgens de socioloog Anton Derks (Vrije Universiteit Brussel), die daar onderzoek naar deed, heeft dat in de eerste plaats met het machogedrag van de jongens te maken. De houding ,,studeren is voor mietjes'' doet de jongens de das om.

De oververtegenwoordiging van vrouwen in het onderwijs bleek in zijn onderzoek geen rol te spelen. In het hele Vlaamse onderwijs zijn zo'n 100.000 vrouwelijke leerkrachten, tegenover 50.000 mannen. Vooral in het basisonderwijs is er een kloof. Er zijn vijf keer zoveel vrouwelijke als mannelijke onderwijzers (10.000 mannen tegenover 50.000 vrouwen).

De Nederlandse onderwijsadviseur Lauk Woltring bijvoorbeeld hecht daar wel belang aan. Hij betreurt dat jongens tijdens hun opvoeding zo weinig mannelijke rolmodellen hebben. Hij houdt vurige pleidooien voor meer mannen in de kinderopvang en het basisonderwijs. De vrouwenemancipatie is in zijn ogen zover doorgeslagen dat nu de mannen in een negatief daglicht staan.

,,Jongens worden verscheurd door verschillende verwachtingspatronen'', zegt Katrien De Vlaemynck, die voor het departement Onderwijs de workshops coördineert. ,,In de klas moeten ze stipt en braaf zijn. Maar in de media en onder vrienden leeft het beeld van de stoere man, die liefst niet binnen de lijntjes kleurt.''

En dan worstelen jongens ook nog eens met hun biologie. ,,De aanmaak van testosteron creëert energie, en ook bijkomende stress'', zegt De Vlaemynck. ,,Jongens leven meer in pieken, meisjes evolueren gelijkmatiger. Bovendien is er een verschil in de hersenen. Daardoor kunnen jongens hun emoties minder goed in taal uitdrukken.''

Die mix leidt tot onrust en tot haantjesgedrag. ,,Dergelijk gedrag wordt op de arbeidsmarkt geapprecieerd'', aldus De Vlaemynck. ,,Maar in het onderwijs wordt dat bestraft. In de 'echte' wereld' halen jongens de schoolse achterstand daarom snel in.''

Om leerkrachten gevoelig te maken voor de sekseverschillen, is er het project Venus van het departement Onderwijs. Tijdens workshops wordt leerkrachten aangeleerd om te vertrekken vanuit de identiteit en de leerstijl van de individuele leerlingen.

De identiteit kunnen ze leren kennen door een verwijzing naar de persoonlijkheid van de Griekse goden. Via persoonlijke vragen wordt bekeken hoe sterk de leerlingen lijken op de diverse goden.

De workshops van het departement Onderwijs zijn volzet. Verdere informatie over het project is wel verkrijgbaar via de dienst beroepsopleiding van het departement Onderwijs.

www.ond.vlaanderen.be/dbo

Testen over de identiteit en de leerstijlen van leerlingen staan op een aparte website:

www.ohmygods.be

www.laukwoltring.nl


DS, 16-11-2006 (Pieter Lesaffer)