Barst
13th November 2006, 18:19
Leerlingen plannen hun werk niet
Jongeren willen op school wel vooruit geraken, maar zijn niet echt leergierig en plannen hun werk niet. Dat blijkt uit een peiling die Maks, het jongerenblad van het onderwijstijdschrift Klasse, uitvoerde bij enkele duizenden leerlingen uit het secundair onderwijs.
De peiling confronteerde 4.000 jongeren met een aantal stellingen en vroeg hen in welke mate die op hen van toepassing zijn. Ze moesten dat doen door de stellingen te quoteren op tien. Jongeren in het secundair onderwijs willen vooral betere punten halen en met plezier leren (7,1). Daarvoor durven ze wel hulp vragen (7,0), informatie opzoeken (6,4) en leren uit kritiek (6,3). Ze zeggen voldoende aandacht te besteden aan slaap, voeding en beweging (6,1). Echt leergierig noemen ze zich echter niet (5,8). Dat cijfer is nog met 0,3 gezakt tegenover vorig jaar. Het laagst scoren ze voor technieken die nochtans kunnen bijdragen tot betere resultaten: hun kennis testen en hun werk controleren op fouten (5,6) of een planning opmaken aan de hand van de schoolagenda of een weekplan (5,3).
Blog DM, 13-11-2006
Jongeren willen op school wel vooruit geraken, maar zijn niet echt leergierig en plannen hun werk niet. Dat blijkt uit een peiling die Maks, het jongerenblad van het onderwijstijdschrift Klasse, uitvoerde bij enkele duizenden leerlingen uit het secundair onderwijs.
De peiling confronteerde 4.000 jongeren met een aantal stellingen en vroeg hen in welke mate die op hen van toepassing zijn. Ze moesten dat doen door de stellingen te quoteren op tien. Jongeren in het secundair onderwijs willen vooral betere punten halen en met plezier leren (7,1). Daarvoor durven ze wel hulp vragen (7,0), informatie opzoeken (6,4) en leren uit kritiek (6,3). Ze zeggen voldoende aandacht te besteden aan slaap, voeding en beweging (6,1). Echt leergierig noemen ze zich echter niet (5,8). Dat cijfer is nog met 0,3 gezakt tegenover vorig jaar. Het laagst scoren ze voor technieken die nochtans kunnen bijdragen tot betere resultaten: hun kennis testen en hun werk controleren op fouten (5,6) of een planning opmaken aan de hand van de schoolagenda of een weekplan (5,3).
Blog DM, 13-11-2006