PDA

Bekijk de volledige versie : Leerlingen plannen hun werk niet


Barst
13th November 2006, 17:19
Leerlingen plannen hun werk niet


Jongeren willen op school wel vooruit geraken, maar zijn niet echt leergierig en plannen hun werk niet. Dat blijkt uit een peiling die Maks, het jongerenblad van het onderwijstijdschrift Klasse, uitvoerde bij enkele duizenden leerlingen uit het secundair onderwijs.


De peiling confronteerde 4.000 jongeren met een aantal stellingen en vroeg hen in welke mate die op hen van toepassing zijn. Ze moesten dat doen door de stellingen te quoteren op tien. Jongeren in het secundair onderwijs willen vooral betere punten halen en met plezier leren (7,1). Daarvoor durven ze wel hulp vragen (7,0), informatie opzoeken (6,4) en leren uit kritiek (6,3). Ze zeggen voldoende aandacht te besteden aan slaap, voeding en beweging (6,1). Echt leergierig noemen ze zich echter niet (5,8). Dat cijfer is nog met 0,3 gezakt tegenover vorig jaar. Het laagst scoren ze voor technieken die nochtans kunnen bijdragen tot betere resultaten: hun kennis testen en hun werk controleren op fouten (5,6) of een planning opmaken aan de hand van de schoolagenda of een weekplan (5,3).


Blog DM, 13-11-2006

Nick Van Bael
31st December 2007, 17:15
ik plan mijn huiswerk ook nooit , ik heb het 1 keer geprobeerd en het is slecht afgelopen in mijn punten , plannen sommige moeten het doen , sommige kunnen het doen en andere hebben het niet nodig

Natalie.Van.den.Bergh
31st December 2007, 17:38
Ik heb ook nooit mijn werk geplan, of zel mijn agenda ingevuld. En ik ben er toch ook geraakt, ik denk niet dat ik het beter had gedaan als ik een planning had gemaakt.

Brughmans Jente
31st December 2007, 17:48
Ik moet toegeven dat ik in het middelbaar nooit mijn werk op voorhand plande, maar ik had dat ook niet nodig. Ik kon ook nooit op voorhand iets leren, omdat ik daar de moed niet voor had.
Nu is dat toch wel helemaal anders geworden. Ik heb een paar weken geleden een planning gemaakt voor de examens en ik moet wel zeggen dat dit toch heel goed werkt. Maar voor de hoge school is dit ook gewoon nodig.

Julie_07
31st December 2007, 17:51
Ik ben nooit een goede planner geweest in het middelbaar omdat ik beter onder tijdsdruk kon leren en dus niet goed op voorhand kon werken.
Nu heb ik ook een ruwe planning gemaakt en ik moet toegeven dat het goed werkt. Ik volg ze niet heel strikt, maar alles geraakt wel gedaan. En dat is toch de bedoeling voor de examens.

Kim Geerts
14th February 2008, 15:32
Ik kan gewoon niet zonder een planning. Ik maak een strikte planning over wanneer ik aan welk vak werk. Zo heb ik dus ook "meestal" geen tijd te kort, want ik trek genoeg tijd uit voor een vak. In het middelbaar maakte ik ook geen planning, omdat ik toen niet zoveel taken moest maken. Als ik nu geen planning maak, geraak ik in paniek omdat ik denk dat ik mijn taken niet op tijd afkrijg. Met de examenplanning is dit juist hetzelfde. Ik maak enkele weken voor de blok een planning op, hier kan ik mij echter niet altijd aan houden omdat je in het ene vak meer of minder tijd steekt dan op voorhand gedacht.

Hanne VG
14th February 2008, 22:31
In het secundair plande ik ook nooit mijn taken of lessen. Ik maakte ook geen planning voor welke vakken ik welke dag zou samenvatten of dergelijke. Nu in het hoger onderwijs deed ik dit wel en met succes. Dus ik ga mij voor het samenvatten van mijn vakken aan een vaste planning blijven houden, want ik denk dat dit een noodzaak is.