PDA

Bekijk de volledige versie : Recht op een school met hoofddoek


Barst
13th November 2006, 02:06
Recht op een school met hoofddoek


De overheid moet garanderen dat je binnen de 20km een school vindt waar de hoofddoek mag.


Meyrem Almaci lanceerde het voorstel in het onderwijsdebat tijdens de Vrouwendag, afgelopen zaterdag in de Antwerpse gemeente Berchem. Ze doet aan de VUB en KU Leuven onderzoek naar allochtonen en onderwijs.

Volgens haar kunnen in bepaalde regio's moslimmeisjes met een hoofddoek nergens op school terecht. ,,Daarom zou de overheid moeten garanderen dat iedereen in zijn regio een school kan vinden waar de hoofddoek is toegelaten, bijvoorbeeld in een straal van twintig kilometer. Want meisjes hebben het recht om een hoofddoek te dragen, maar als ze nergens op school terechtkunnen, heeft dat niet veel zin.''

Almaci, die ook woordvoerster is van Jong Groen!, stelt vast dat er vaak een domino-effect is. Als één school de hoofddoek verbiedt, dan volgen de andere in de regio snel. ,,En zo blijft geen enkele school voor moslimmeisjes met hoofddoek meer over. Het gevolg daarvan is dat ze niet meer naar school gaan.''

Daarom moet de overheid volgens de onderzoekster haar verantwoordelijkheid nemen, en maken dat deze meisjes minstens in één school terechtkunnen. Daarmee trekt Almaci een parallel met de vrijekeuzescholen.

Dat zijn de scholen die garanderen dat ouders voor hun kinderen de keuze hebben tussen verschillende levensbeschouwingen. Als er in de regio bijvoorbeeld alleen een katholieke school is, moet er ook een gemeenschapsschool komen als ouders daarom vragen.

Almaci betreurt ook dat er vanuit de overheid en onderwijskoepels geen duidelijke standpunten over de hoofddoek in het onderwijs zijn. De Vlaamse overheid laat het aan de koepels over, en die laten het op hun beurt aan de individuele vrijheid van de scholen over.


DS, 13-11-2006

sarabollen
13th November 2006, 18:22
Is het realistisch en haalbaar?
Momenteel nog niet, vermoed ik... (tenminste als er daarvoor scholen zouden moeten bijgebouwd worden?)

Toch is het misschien een belangrijk aspect dat er kan toe leiden dat onze maatschappij zich minder gaat afschermen van de moslimgemeenschap. Op die manier kan er meer openheid en respect tussen beide partijen groeien. Ook het tellen van allochtonen in bedrijven zal na verloop van tijd niet meer een behoefte zijn (zoals vandaag bleek), want mensen gaan niet alleen 'scheutiger' worden om moslims aan te werven in hun bedrijf; ook zullen moslimmeisjes het verder kunnen schoppen in het onderwijs. Want daar waar ze nu worden geweigerd of gediscrimineerd door het dragen van een hoofddoek (en alle vooroordelen errond), zullen ze geaccepteerd worden, gemotiveerd worden én kansen krijgen. Meer onderwijs betektent dan weer meer arbeidskansen, meer integratie in de maatschappij en...

Misschien lijkt mijn mening wel heel idealistisch. Ik weet wel dat deze toekomstmuziek misschien nog veraf is. Maar elk muziekstuk moet met één muzieknoot beginnen... Dus laat er ons naar streven!?

Dan wil ik nog even ingaan op het feit dat katholieke scholen niet voor een hoofddoek moeten openstaan. Langs de ene kant begrijp ik dit standpunt. In het katholiek onderwijst wordt er gewerkt vanuit een 'intens' geloof. Toch kan ik er zelf niet mee akkoord gaan! Want wat voor een voorbeeld geef je dan als katholieke school? Naar mijn mening een voorbeeld van intolerantie, van afkeuring, van weigering en een gesloten houding naar andere culturen toe. Is dit het respect van Katholiek-zijn?

Ikzelf ben leidster van een katholieke jeugdbeweging. Bij ons staan we open voor allerlei culturen. We hebben heel wat leden die katholiek worden opgevoed, maar ook kinderen die christen-evangelisch zijn of de islam beleiden. Wat ik daar ervaar is veel positieve openheid en respect voor elkaar. Zo nemen bijvoorbeeld alle leden deel aan de viering die we houden tijdens het kamp (natuurlijk iedereen op zijn manier en met zijn eigen intentie), maar houden wij als katholieke leidingsgroep evenveel rekening met diegenen die vanuit hun geloof geen varkensvlees eten. Het is mooi als je ziet hoe daar culturen naar elkaar toe groeien en veel leren over en met elkaar!

Je ziet maar... het moet niet altijd negatief zijn!

Barst
14th November 2006, 23:29
De vrees voor de hoofddoek


Na de secundaire scholen in Sint-Niklaas en in vele andere gemeenten en steden, nu ook in Antwerpen: een hoofddoek dragen in de secundaire scholen wordt verboden (DS 13 november).


We zijn allemaal voor diversiteit, want zo hoort het. Maar we willen de ruimte alleen delen met mensen die toch niet al te veel met ons van mening verschillen. Een hoofddoek zou wel eens kunnen staan voor overtuigingen die meer ruimte willen voor godsdiensten in de samenleving, die gescheiden rollenpatronen voor mannen en vrouwen wensen, zelfs voor onderdrukking van vrouwen zouden staan Verbieden maar!

In onze organisatie werken verschillende vrouwen die een hoofddoek dragen. Nog nooit heb ik gemerkt dat dat simpele feit ervoor zorgt dat ze andere opvattingen zouden hebben over tal van maatschappelijke of ethische kwesties. Wat ik wel weet is dat deze vrouwen niet bij ons hadden gewerkt of zich als vrijwilliger geëngageerd, als we hen gevraagd hadden hun hoofddoek weg te laten.

In de praktijk komen we wel vaker heel zelfbewuste jongere en oudere moslimvrouwen tegen die uitdrukkelijk een hoofddoek willen dragen. Ongetwijfeld is dat het gevolg van het feit dat moslims en de islam deel zijn gaan uitmaken van onze Vlaamse samenleving. Moslims willen niet meer gedoogd worden, ze willen participeren en wensen daarbij niet langer onzichtbaar te zijn als moslim.

We begrijpen niet hoe het gemeenschapsonderwijs een hoofddoekverbod kan rijmen met haar actief pluralisme, of het katholieke onderwijs met zijn principes van openheid. Als er geklaagd wordt over een gebrekkige doorstroming van minderheden naar het hoger onderwijs, moeten we wel beseffen dat we er een deel hebben tegengehouden aan de schoolpoorten van de secundaire scholen. Wie een meisje vanwege een hoofddoek de toegang weigert maakt zich wel degelijk schuldig aan maatschappelijke achterstelling en de gevolgen daarvan voor de ontwrichting van een leefbare multiculturele samenleving.

Jos Jacobs (De auteur is directeur van Oost-Vlaams Diversiteitscentrum vzw, provinciaal integratiecentrum Oost-Vlaanderen.)


DS, 14-11-2006