PDA

Bekijk de volledige versie : Kind van 15 komt overal aan alcohol


Barst
2nd November 2006, 13:27
Kind van 15 komt overal aan alcohol


Vijftienjarigen kunnen zonder enig beletsel alcohol kopen in sportkantines, cafés en supermarkten. Vooral in clubhuizen van sportverenigingen wordt vrijwel nooit naar legitimatie gevraagd als een kind, jonger dan de wettelijke leeftijd van 16 jaar, een biertje bestelt.


Dat blijkt uit een representatieve steekproef in 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Er werden zestig sportverenigingen bezocht. Het ging om clubgebouwen van voetbal-, hockey- en tennisverenigingen.

Twee jongens en twee meisjes van vijftien hebben onder toezicht van wetenschappers van de Universiteit Twente, naast de sportkantines vorige maand ook 83 cafés en discotheken bezocht in de 21 gemeenten rondom Eindhoven. In ruim 95 procent van de gevallen kregen ze alcohol. In een café in Valkenswaard, dat volgens een bordje op de deur alleen toegankelijk was voor bezoekers van boven de 21, kon een van de 15-jarige meisjes zonder problemen naar binnen en ze kreeg ook alcohol.

In een ander café, toegang vanaf 18 jaar, kon het meisje zelfs gratis drinken omdat het Ladies Night was: vrouwelijke bezoekers hoefden niet te betalen. Het gratis verstrekken van drank is in strijd met regels die de alcoholbranche zichzelf heeft opgelegd en druist ook in tegen huisregels van Koninklijk Horeca Nederland.

Ook in supermarkten wordt de hand gelicht met de Drank- en Horecawet, die voorschrijft dat verkopers bij twijfel over de leeftijd van een klant om legitimatie moeten vragen. In 74 van 81 bezochte supermarkten in Zuidoost-Brabant werden gewoon breezers of blikjes bier verkocht aan de vier 15-jarigen.

De vier kinderen, afkomstig uit Deurne, werden door een docent van hun school geselecteerd. Hij moest er op letten dat de kinderen herkenbaar waren als 15-jarige.

De voorlopige resultaten van de steekproef vormde gisteren het startsein van een groot project tegen alcoholmisbruik door jongeren, van het samenwerkingsverband van gemeenten in de regio Eindhoven. De rondgang langs de kantines, horeca en supermarkten, was een ’nulmeting’; na vier jaar wordt gekeken of het alcoholproject tot veranderingen heeft geleid.

Zie ook www.trouw.nl/alcohol


Trouw, 02-11-2006

karenwolput
2nd November 2006, 19:02
Dit is eigenlijk al oud nieuws! Hoe zou je zelf zijn als cafébaas? Elke klant is een klant! Of ie nu 15 of 51 is… Als het maar opbrengt! Breng maar eens een bezoekje aan een fuif of ga maar eens naar de discotheek, daar voel ik mij als 19-jarige zelfs oud! En nuchter!! De kinderen van tegenwoordig gaan al van hun 13à14 op stap en zijn niet vies van een goed pintje bier en een sigaretje! Toen ik 15 was en de eerste keer naar de fuif ging, was er passencontrole en ik mocht niet binnen! De laatste 2 jaar is dit niet meer van toepassing, passen worden bij het betalen niet meer gecontroleerd, laat staan dat men aan de toog gaat vragen hoe oud de kinderen zijn! Ach ja, tegenwoordig openen de deuren zich steeds vroeger en vroeger… Een gevolg van de nieuwe tijd zeker? "In mijnen tijd wast ni woar zenne!" :D