PDA

Bekijk de volledige versie : Dank u, Vervotte!


Barst
30th October 2006, 02:17
Wanbetalers zorgverzekering krijgen boete


BRUSSEL - Al 46.000 mensen die de voorbije jaren één of meerdere bijdrages voor de Vlaamse zorgverzekering niet of te laat hebben betaald, hebben daarvoor een boete tot 250 euro in de bus gekregen. Dat bevestigt het kabinet van minister van Welzijn Inge Vervotte.


De betrokkenen hebben de kans om zich in regel te stellen niet benut.

De Vlaamse zorgverzekering komt tussen voor niet-medische kosten van zwaar zorgbehoevenden. Dit jaar krijgen zowat 168.000 mensen een uitkering van de zorgverzekering. Het systeem wordt gefinancierd met jaarlijkse bijdragen, die elke persoon ouder dan 25 in Vlaanderen moet betalen.

Omdat ruim 200.000 mensen niet in orde waren met deze verplichting, richtte de Vlaamse overheid vorig jaar een regularisatie in. Wie zich voor eind april van dit jaar in orde stelde, kreeg geen boete.

Voor wanbetalers die deze kans lieten liggen is het te laat. Zij krijgen een boete tot 250 euro bovenop de verplichte bijdragen. Het Zorgfonds heeft de eerste schijf wanbetalers nu aangeschreven, het gaat om zowat 46.000 mensen. Andere wanbetalers krijgen later een brief in de bus.

Wie geen brief gekregen heeft, moet niets ondernemen, benadrukt het kabinet van Vervotte.


Blog DS, 30-10-2006

[FONT=Trebuchet MS]De titel van het artikel is uiteraard niet toevallig gekozen: heb mij medio 2004 aangemeld bij de zorgverzekeraar 'Ethias' voor deze zorgverzekering, en heb de eerste bijdrage ook betaald aan deze instantie... Ergens in 2005 krijg ik vervolgens een brief in de bus met de boodschap dat deze verzekeraar de beslissing heeft genomen om uit de zorgverzekering te stappen, maar verder heb ik NIETS, maar dan ook NIETS meer gehoord qua verder te volgen procedure... :(

Om dan vervolgens een jaar later te moeten horen dat ik ineens behoor tot de categorie 'wanbetalers' die zonder pardon een boete boven het hoofd hangt van niet minder dan €250,- :mad:

Nochtans ben ik echt wel overtuigd van het nut van deze verzekering, en is het tegelijk nooit ofte nimmer mijn bedoeling geweest om mij in dezen te onttrekken aan welke 'gemeenschapsplicht' whatsoever... :confused:

In elk geval: als ik deze boete effectief in mijn bus krijg, dan beschouw ik dat niet min noch meer als een flagrante vorm van parafiscale visvangst, en ik zal deze als dusdanig ook beschouwen als voorafschaduwing/toonaard van een - alom voorspeld - CD&V-regeringsbeleid op federaal niveau vanaf medio 2007... :bump:

Anders gezegd: in voormeld geval kunnen ze naar mijn stem vierkant fluiten, ook al omdat ik gegarandeerd NIKS aangetekends in mijn bus heb gekregen... iets wat in geval van dergelijke boete MINSTENS had mogen gebeuren (met als gratis wrange nasmaak het 'net-van-haar-handtas-beroofde-oude-dametjegevoel')... :doh:

200.000 gedupeerden, inclusief al diegenen die te goeder trouw hebben gehandeld (maar idd weliswaar 'administratief nalatig dan wel goedgelovig(!)'???
Begint mij stilaan te dagen hoe het alom geprezen Vlaamse begrotingsoverschot tot stand komt... :slash:

VERVOTTE, THINK AGAIN! :banghead: [/FONT]

Believing Bart
30th October 2006, 21:27
Toch enigszins mijn favorietje een hart onder de riem steken => Er is NIKS mis met ons Inge! => Er is iets mis met de gehele communicatie vanuit de overheid!!!