PDA

Bekijk de volledige versie : Nederlandse school verkoopt condooms via snoepautomaat


Dennis Broos
24th October 2006, 20:50
Het Walburgcollege in het Nederlandse Zwijndrecht verkoopt condooms aan zijn leerlingen. Dat heeft vestigingsdirecteur Frans Coers van de scholengemeenschap woensdag gezegd. Leerlingen kunnen voor een euro een pakje met tien condooms uit de snoepautomaat trekken.
,,We besteden tijdens lessen verzorging al langer aandacht aan seksuele voorlichting", vertelt Coers. ,,We wilden het echter niet alleen bij woorden laten". In samenwerking met de Dordtse stichting Jippy en met goedkeuring van de ouders werd besloten de voorbehoedsmiddelen via de snoepautomaat te verspreiden.
De actie lijkt tot dusver succesvol. ,,De leerlingen gaan er op een volwassen manier mee om", aldus Coers. Zo zijn er sinds de condooms maandag zijn geplaatst slechts zes pakjes uit de automaat gehaald. ,,Ze worden gekocht als ze nodig zijn, niet om ermee te spelen", meent de directeur. De inhoud van de pakjes heeft hij namelijk nog niet door de school zien slingeren.
Sommige meisjes zijn zelfs al aangesproken door vriendinnetjes op andere scholen met het verzoek de spotgoedkope condooms voor ze mee te nemen. Het Walburgcollege zelf is nog niet benaderd door andere scholen, maar Coers twijfelt er niet aan dat het initiatief uiteindelijk door andere instellingen wordt overgenomen.

karenwolput
30th October 2006, 08:31
Eindelijk !! Een school waar seks geen taboe meer is ! Iedereen herinnert zich de seksuele voorlichtingsdagen nog wel zeker?? Waar de leerkracht zelf zo rood werd als een tomaat omdat zij een condoom rond een houten paal moest trekken! Aangemoedigd met een gegiechel van de meisjes en het stoer doen van de jongens! Ik vind het echt een geweldig idee om condooms te verkopen op school. Op die manier hoeven de jongeren de grote stap niet te zetten richting apotheker! (Ik denk toch dat dat een grote stap is voor de meeste jongeren!) Ook gaan ze sneller geneigd zijn om ze te kopen en dus ook te gebruiken! Dit is zeker een pluspunt om het onveilig vrijen van de baan te vegen!
Toch vind ik het raar dat een pakje condooms met 10 stuks slechts 1 euro kost! Dan trek ik de kwaliteit wel in twijfel!
Mijn boodschap aan alle middelbare scholen: Plaats die condoomautomaten en vul ze met kwaliteitsvolle condooms!

Véronique.Geudens
30th October 2006, 15:05
Karentje meid, ik ben het volledig met je eens! Een applaus voor scholen die een condoomautomaat plaatsen, eindelijk gedaan met de taboes over 'seks' en jongeren. We ervaren allemaal dat seks in onze huidige samenleving steeds meer en meer wordt opgenomen als iets normaal tov vroeger; Deze automaten gaan dit nog meer bevorderen.
Misschien dat het inderdaad wel beter is om kwaliteitsvolle condooms te verkopen in zo'n automaat ....

Believing Bart
30th October 2006, 21:23
"We ervaren allemaal dat seks in onze huidige samenleving steeds meer en meer wordt opgenomen als iets normaal tov vroeger"

"Ook gaan ze sneller geneigd zijn om ze te kopen en dus ook te gebruiken! Dit is zeker een pluspunt om het onveilig vrijen van de baan te vegen! "

Voor mij liever geen condoomautomaat op de speelplaats!
JA, het taboe over seks moet weg!
NEE, jongeren moet niet overal (en hier op school) aan condooms geraken!

Het probleem is mss wel dat seks op de huidige manier TE normaal wordt in onze samenleving. En het risico bestaat dat jongeren sneller geneigd gaan zijn om hiermee van start te gaan hoewel ze emotioneel daar misschien helemaal niet klaar voor zijn.

=> Oké, tegen onveilig vrijen! Maar misschien bestaat er een andere manier dan deze om de taboe rond seks te halen en vervolgens jongeren te leren dat het geen schande is om condooms bij de apotheek te gaan halen!
Het is niet door zo'n automaat plaatsen dat je leert om opener te praten over dit onderwerp!!!

Barst
31st October 2006, 02:23
[FONT=Trebuchet MS]Toeval dat de vrouwen hier zich nogal uitgesproken 'pro' verklaren? Zij zijn nl. wel de eerste categorie die de gevolgen moet 'meedragen' (letterlijk!), of niet?
"Maak U geen zorgen voor de dag van morgen"? Op dit vlak wel degelijk iets makkelijker voor mannen dan voor vrouwen...
En ook: door dergelijke automaat pertinent te weigeren, wordt het praten ook niet echt bevorderd, net zomin als er in de apotheek een diepzinnig gesprek over zin en onzin van sex plaats kan vinden (integendeel: een hoop sociale gêne om nog maar het woord 'condoom' uit te spreken' wanneer er een rij wachtenden achter jou staat...)
Maar uiteraard moet de kwaliteit van dit kleinood :D gewaarborgd zijn, waar dan ook[/FONT] :(

karenwolput
2nd November 2006, 19:17
Bart,

Je zou blij moeten zijn dat je ze op school kan vinden! Dan heb je er zeker toch een op zak moest het gebeuren! Niet vergeten jongens: een condoom lange tijd in de portefeuille is niet meer honderd procent veilig! Ik weet niet, als je ze op school koopt, hoef je 's nachts je kleren toch weer niet aan te trekken om een condoom gaan te halen (als je die dan nog gaat halen!).
Als je weet dat jongeren minimum 32 uren op school doorbrengen, vind ik het niet meer dan logisch dat zij hier hun materiaal kunnen kopen! En zegt men tegenwoordig niet dat opvoeden voor een groot deel de taak van de school is? En wie geeft ons seksuele opvoeding? Inderdaad onze favoriete leerkrachten! Alleszins ik heb het daar moeten 'leren'! :D
Ik denk bovendien dat zo een automaat in de nabije omgeving van jongeren wel doet praten! Sommige leerlingen zullen dit misschien maar niets vinden, maar ik denk dat het merendeel een gat in de lucht springt met de lancering van condoomautomaten op school!
En Barst, ik vind dat de jongens hun verantwoordelijkheid wat betreft voorbehoedsmiddelen toch wel eens wat meer mogen nemen!