PDA

Bekijk de volledige versie : Gsm's slecht voor je zaad


Dennis Broos
24th October 2006, 20:44
Mobiel bellen is slecht voor je zaad. Hoe meer een man per dag mobiel belt, hoe lager het aantal zaadcellen en dus ook de kwaliteit van het sperma. Dat concludeerden wetenschappers in Cleveland, Mumbai en New Orleans. Zij vergelijken het gsm-gebruik van 364 mannen met het aantal zaadcellen.

Bel je als man meer dan vier uur per dag mobiel, dan heb je gemiddeld 23 procent minder zaadcellen. Ongeveer een vijfde van de mannen die dagelijks bellen, hebben een 'normaal' aantal zaadcellen, tegenover 40 procent bij mannen die niet bellen.

Volgens de wetenschappers zou het schadelijke effect van gsm's op sperma te wijten zijn aan de elektromagnetische stralen van de toestellen of de hitte die ze genereren. "Verdere studies zullen wel nodig zijn", klinkt het vanuit wetenschappelijke hoek. Eerder werd hetzelfde effect al vastgesteld bij muizen.

Believing Bart
25th October 2006, 10:32
Misschien even heel negatief dit bericht, maar toch een mogelijk denkweg:
=> gsm's zijn sterk ingeburgerd => ongezonde straling blijkbaar, terwijl hele lang volstaat met gsmmasten.
=> eveneens laptops zitten in diezelfde 'ongezond voor ons zaad'-sector.
=> er kan nog veel draadloos gemaakt worden en dus via stralingen worden uitgevoerd.

=> ik vrees een beetje dat we een probleem aan het creëren zijn waarvan we nu nog niet de gevolgen kunnen inschatten. (ik denk ineens aan moment dat er zoiets als auto's werd uitgevonden => nog geen enkel besef toen van schade die uitlaatgassen zouden aanrichten met onze wereld)

dus ja, ik vrees er een beetje voor dat dit wel eens gevolgen zou kunnen hebben zonder dat we het nu beseffen. Of dat dan werkelijk zo zal zijn dat mannen onvruchtbaar gaan worden => nou, ik hoop van niet :-)But you never no!