PDA

Bekijk de volledige versie : Bush ondertekent omstreden Military Commissions Act

Barst
17th October 2006, 20:19
Bush ondertekent omstreden Military Commissions Act

De Amerikaanse president George W. Bush heeft dinsdag een omstreden wet getekend die de VS het "recht" geven om "harde" verhoormethodes van "terreurverdachten" in geheime CIA-gevangenissen uit te voeren.

De Military Commissions Act werd in september in het Congres goedgekeurd, na enige oprispingen van senatoren over het taalgebruik. De wet, die mogelijk nog door het Supreme Court wordt aangevochten, stelt ook de voorwaarden voor het houden van processen in speciale militaire rechtbanken tegen van terreur verdachte mensen, waarbij de rechten van de verdediging zwaar worden ingeperkt. Mensen- en burgerrechtenorganisaties vinden de wet een inbreuk op de Conventie van Geneve, het Tweede Amendement en de grondwet. Bij ondertekening zei Bush dat de wet "mensenlevens zal redden".
(Belga/AG 16:39)

Blog DM, 17-10-2006

Believing Bart
17th October 2006, 20:54
Ik denk dat dit de verkeerd weg opgaat!!!

Hoeveel mensen zijn er al wel nie geweest die puur onder druk of door loze beloftes van politie/gerecht ("je kan beter bekennen dan krijg je nog strafvermindering want je hant toch") iets bekenden zonder het gedaan te hebben?
Als meneer Bush dan de toestemming geet om ondervragingen nog harder te laten verlopen vrees ik dat er vooral wordt gezocht naar zondebokken die als succesmiddel moeten doen in Bush' strijd tegen het terreur.

Sorry, maar zoiets wordt gevaarlijk!!!

Barst
17th October 2006, 21:52
[FONT=Trebuchet MS]Doet mij ook sterk denken aan die Afghaanse leraar die twee jaar onschuldig vast zat in Guantanamo...
Was door een ex-student onder druk van martelpraktijken 'aangegeven' als Talibanleider omdat... hij die student ooit gebuisd had![/FONT] :( :mad: