PDA

Bekijk de volledige versie : Heel wat BV's veroveren zitje in gemeenteraad


Barst
9th October 2006, 21:03
Heel wat BV's veroveren zitje in gemeenteraad


(Belga) Heel wat Bekende Vlamingen die zich bij de voorbije gemeenteraadsverkiezingen kandidaat hadden gesteld, hebben een zitje in de gemeenteraad van hun stad of dorp veroverd. Toch zijn er ook veel BV's die hun bekendheid niet konden verzilveren.


Acteur Jaak Van Assche, bekend van onder meer De Collega's en De Kampioenen, raakte met 294 voorkeurstemmen net niet verkozen op de lijst BR in Bonheiden. In Herentals grepen Idool-winnaar Joeri Fransen met 121 voorkeurstemmen en ex-wielrenner Kurt Van de Wouwer met 181 voorkeurstemmen, beiden voor de lijst VLDplus, naast een zitje. In Sint-Martems-Latem mag gewezen TV1-omroepster Sabine De Vos wel opnieuw zes jaar zetelen in de gemeenteraad. De Vos werd voor VLDplus verkozen met 531 stemmen. Een andere Latemse BV, Angelo Callant - alias The Bachelor uit het gelijknamige VT4-programma - raakte met 223 stemmen niet verkozen. "Supernanny" Wendy Bosmans, bekend van het gelijknamige VTM-programma, veroverde dan weer wel een zetel in de gemeenteraad van de Limburgse gemeente Meeuwen-Gruitrode. Bosmans (CD&V) kreeg 1.365 voorkeurstemmen. Wellicht krijgt Bosmans een schepenmandaat. Wielrenner Tom Steels krijgt een zitje in de gemeenteraad van Sint-Niklaas. Steels (sp.a-Spirti-Groen!) haalde 1.043 voorkeurstemmen. In Lier verzamelde tv-figuur en Kreuner Walter Grootaers (VLD) 688 voorkeurstemmen en Peter 'Piet Piraat' Van De Velde (VLD) was goed voor 354 stemmen. De bekende Vlamingen op de Lier MM-lijst, Betty 'Big Brother' Owzarek en ex-veldritkampioen Roland Liboton bleven steken op respectievelijk 228 en 100 stemmen. VRT-directeur nieuwe media Bettina Geysen (Lier Leeft) haalde 317 voorkeurstemmen.


Blog DS, 09-10-2006

sarabollen
11th October 2006, 19:36
Bij het artikel 'Heel wat BV's veroveren zitje in gemeenteraad', stel ik me enkele vragen...

- Waarom duiken velen in de politiek nadat ze 'de titel' Bekende Vlaming
'kregen' toegewezen? Gebruiken zij niet hun bekendheid als middel om
stemmen te krijgen en langs die weg macht te krijgen in onze
samenleving...? Daarbij stel ik me ook nog de vraag of mensen niet gaan
stemmen op basis van een bekende kop of sympathieke persoonlijkheid,
zonder daarbij de ideeën en waarden die de BV verdedigt, in acht te nemen?

- Zijn het niet de politieke partijen die misbruik maken van die bekende
'koppen', om winst en macht te boeken?

Hoe denken jullie daarover?

Groeten, Sara