PDA

Bekijk de volledige versie : evolutietheorie VS schepping


wim leenaerts
16th February 2005, 19:43
Ik weet niet of hier iemand geintresseert is of zich bezighoud met de evolutietheorie (Darwin enz...) maar hierover gaat een ongelooflijk interessante discussie op www.wetenschapsforum.nl --> biologie

Er is daar iemand (Ruben) die de schepping (bijbel, genesis, zondvloed, ark van noah enz ) probeert te "bewijzen" en verdedigen, en ik moet zeggen hij doet dit verdomd overtuigend. Ik begon al bijna zelf te geloven in heel dat bijbel-gedoe (niet denigrerend bedoelt). Echt de moeite om te lezen (allez tot p4 ofzo want dan stoppen de meest interessant posters er ineens mee) de wetenschap Vs geloof.
PS: wist niet het juist subforumpje om dit op te posten...

Kenny
16th February 2005, 20:31
Da's inderdaad een interessant onderwerp, de discussie op jouw forum heb ik niet helemaal gelezen maar ik heb al meermaals toegekeken op (vooral Amerikaanse) fora waar deze discussie de laatste tijd terug springlevend is.

Ik geloof niet in het scheppingsverhaal uit de Bijbel, maar wat ik wel onthouden heb uit die discussies, is dat de evolutietheorie niet zo vast staat als men eigenlijk beweerd. En dat vind ik net het interessante, want wij doen dikwijls nogal neerkijkend op de Amerikanen: hoe kan het nu dat zijn nog geloven in het scheppingsverhaal? Maar in feite is het eigenlijk lachwekkend dat wij ons geen vragen meer stellen bij de evolutietheorie.

Niet dat die niet zal kloppen, maar je kan toch met vrij grote zekerheid zeggen dat er op z'n minst 'gaten' zitten in het ganse gedoe. Zeker de moeite waard dus om dat onderwerp eens kritisch te bekijken.

wim leenaerts
16th February 2005, 22:11
[QUOTE=Kenny]maar je kan toch met vrij grote zekerheid zeggen dat er op z'n minst 'gaten' zitten in het ganse gedoe. Zeker de moeite waard dus om dat onderwerp eens kritisch te bekijken.[/QUOTE]
Idd, en Ruben (overtuigd van de bijbelse schepping) weet die met zijn "bijbelse" argumenten vree goed te dichten, hoewel hij vaak teruggrijpt naar de zondvloed en de ark van Noah. Ik ben niet zo goed op de hoogte van de zaken waar het allemaal over gaat maar ik heb nog niet veel van de "wetenschappers" daar hem horen tegenspreken. Hij heeft meestal wel een punt.
Vooral interessant voor studenten biologie denk ik want ik kan mij nog goed herinneren hoe ik mijn leerkracht bio ooit op de rooster heb gelegd over de evolutietheorie en zij was volgens mij niet echt op de hoogte van de gaten in die theorie want ze heeft het mij uitgelegd zoals het algemeen aangenomen wordt zonder vermelding van eventuele twijfel op sommige punten.