PDA

Bekijk de volledige versie : Anna Politkovskaja (1958-2006)


Barst
8th October 2006, 00:34
Russische journaliste Anna Politkovskaja vermoord


MOSKOU - De Russische journaliste Anna Politkovskaja (48) is zaterdag vermoord aangetroffen in Moskou, zo melden de Russische nieuwsagentschappen die de politie en Politkovskaja’s krant citeren. De journaliste was bekend om haar kritische verslaggeving van de oorlog in Tsjetsjenië.


Politkovskaja, die dikwijls doodsbedreigingen kreeg, werd doodgeschoten. Haar lichaam werd zaterdagnamiddag ontdekt door een buurvrouw in de lift van het gebouw waar ze woonde, in het centrum van Moskou, aldus een anonieme politieagent. De politie trof een vuurwapen en vier kogelhulzen aan.

Het parket bevestigde haar dood, net als Dmitri Moeratov, de hoofdredacteur van Novaja Gazeta, de oppositiekrant waarvoor Politkovskaja werkte. Het parket kondigde de opening aan van een onderzoek naar ,,doodslag met voorbedachten rade'', maar het gaf niet meer details.

Politkovskaja, die verschillende prijzen kreeg in Rusland en in het buitenland voor haar verslaggeving over Tsjetsjenië, schreef ook een aantal boeken, zoals ,,Reis in de hel. Dagboek over Tsjetsjenië''. Haar laatste boek heet ,,Rusland volgens Poetin''.

Politkovskaja was een van de weinige journalisten die nog verslag uitbracht over Tsjetsjenië. Ze schreef regelmatig artikels voor Novaja Gazeta waarin ze de explosieve situatie in de Kaukasus aan de kaak stelde, ondanks het discours van president Vladimir Poetin over de normalisatie in het gebied.

Toen Politkovskaja in 2004 van Moskou naar het noorden van de Kaukasus wilde vliegen om verslag uit te brengen over de gijzeling in een school in Beslan, werd ze op raadselachtige wijze vergiftigd. De journaliste wees de Russische geheime dienst aan als de schuldige.


Blog DS, 07-10-2006

Barst
8th October 2006, 15:49
De Gucht 'geschokt' door moord op Russische journaliste


De Belgische minister van Buitenlandse Zaken en OVSE-voorzitter Karel De Gucht reageert geschokt op het nieuws van de moord op de prominente Russische journalist Anna Politkovskaja.


"Ik veroordeel de moord op Anna Politkovskaya, één van Ruslands belangrijkste onderzoeksjournalisten en politieke commentatoren". "Het is een tragisch en diep schokkend verlies, ik roep de Russische autoriteiten op om de schuldigen zo spoedig mogelijk op te sporen."


Neergeschoten

Volgens nieuwsberichten werd de journalist van Novaya Gazeta, Anna Politkovskaya, op zaterdagnamiddag neergeschoten in Moskou in het residentiële gebouw waar ze woonde. Politovskaya verwierf internationale faam voor haar uitvoerige verslaggeving over de oorlog in Tsjetsjenië.


Onopgeloste moorden

De OVSE-vertegenwoordiger voor vrijheid van de media, Miklos Haraszti, zegt: "Het is bijzonder belangrijk om de reeks van recente onopgeloste moorden op journalisten te breken in Rusland. De gewelddadige dood van elk lid van het perscorps smoort de vrijheid van geest van de journalistiek. In dit geval is des te meer gepaste actie bijzonder belangrijk, te meer omdat Anna Politkovskaya uitgesproken kritisch was tegenover het regeringsbeleid."

In 2003 kreeg Anna Politkovskaya de OVSE-prijs voor journalistiek en democratie voor haar werk ter ondersteuning van de mensenrechten en vrijheid van de media.


Blog HLN, 08-10-2006

Barst
10th October 2006, 01:36
:rolleyes: Poetin belooft onderzoek naar moord op journaliste


De Russische president Vladimir Poetin heeft maandag voor het eerst gereageerd op de moord op de onderzoeksjournaliste Anna Politkovskaja en gezegd dat de autoriteiten er alles aan zullen doen om de moordenaars te vinden. Dat heeft het Kremlin bekendgemaakt.


In een telefoongesprek met de Amerikaanse president George Bush beloofde Poetin dat de autoriteiten zich iedere moeite zouden getroosten om een objectief onderzoek in te stellen naar de 'tragische dood' van Politkovskaja. De 48-jarige Politkovskaja was een scherp critica van het Kremlin. Ze werd zaterdag in haar appartement doodgeschoten.

Novaja Gazeta, de krant waarvoor ze schreef, loofde maandag een beloning uit van 25 miljoen roebel (ruim 737 duizend euro) voor de tip die leidt tot de oplossing van de misdaad. Novaja Gazeta bracht maandag een speciale editie uit met de belangrijkste publicaties van Politkovskaja. (novum/ap)


Weblog HLN, 09/10/06 21u00

Barst
11th October 2006, 17:50
Politkovskaja laat het Kremlin koud


Terwijl veel Russen afscheid namen van de vermoorde Anna Politkovskaja, bagatelliseerde Poetin haar en haar werk.


De begrafenisondernemer heeft wonderen gedaan: Anna Politkovskaja oogt vredig. Levend was ze dat zelden. In haar kantoortje boordevol stapels kranten, notitieblokjes en gekopieerde documenten maakte zij een gespannen, stuurse indruk. Om de paar minuten rinkelde er wel een telefoon. Een bron, een contact, iemand die haar hulp nodig had.

Zaterdag schoot een moordenaar journalist Anna Politkovskaja op klaarlichte dag dood in de lift van haar flat midden in Moskou. Politkovskaja werd 48 jaar en wordt vooral herinnerd om de laatste jaren van haar leven. Toen reisde zij door bezet Tsjetsjenië en schreef daar met boze pen over individuele Russische en Tsjetsjeense drama’s. Altijd vielen er mensen te redden, zoals de bewoners van dat bejaardentehuis die zij in 1999 uit de omsingelde, platgeschoten stad Grozny wist te loodsen. Of in het Moskouse NordOst-theater in 2002, toen ze met zelfgekochte flessen water probeerde de Tsjetsjeense gijzelnemers te vermurwen en een bestorming te voorkomen. Tevergeefs, zoals veel dat ze deed.

Nu ligt Politkovskaja in een kaal granieten auditorium in het westen van Moskou, een bleke vrouw in een berg rozen, anjers en lelies. Om haar voorhoofd een witte band: dat wil het orthodoxe gebruik en verbergt ook het ‘controleschot’, de kogel die haar moordenaar in haar voorhoofd schoot voor het geval drie schoten in haar bovenlichaam niet volstonden.

Het Kremlin stuurt niemand naar haar begrafenisdienst, alleen ombudsman voor de mensenrechten Vladimir Loekin laat zich zien. Vandaag is het de internationale dag van de geestelijke gezondheid, zegt hij somber. „Maar in Rusland heerst nationale schizofrenie.”

Ver weg, in Dresden, verbreekt president Poetin op datzelfde moment drie dagen zwijgen over Politkovskaja. In een telefoongesprek heeft hij de Amerikaanse president Bush al een ‘objectief onderzoek’ beloofd. Het klinkt als een concessie aan het Westen.

Poetin komt in Dresden, waar hij ooit als KGB-agent werkte, over gas praten en onthult een standbeeld van Dostojevski. Een schrijver die iets gemeen heeft met Politkovskaja: beiden werden ooit door machthebbers onderworpen aan een schijnexecutie. Dostojevski stond in 1849 geblinddoekt voor een vuurpeloton toen hij op het laatste moment gratie kreeg, Politkovskaja hoorde in 2000 op een legerbasis geblinddoekt een pistool naast haar hoofd afgaan.

Tweeduizend Duitsers roepen ‘moordenaar, moordenaar’ als de Russische president uit zijn auto stapt. Hoe reageert Poetin? Geďrriteerd. De moord is een „verachtelijke, onacceptabele misdaad die niet ongestraft mag blijven”, zegt hij. Om na dat verplichte nummer zijn dode critica als derderangs figuur af te schilderen.

„Politkovskaja had een minimale invloed op het politieke leven in Rusland. Deze moord doet meer schade aan Rusland en Tsjetsjenië dan haar publicaties.”

„Politkovskaja was vooral bekend bij mensenrechtenactivisten, journalisten en westerlingen, vervolgt Poetin, die ‘overtuigend bewijs’ heeft dat de moord een opzetje van zijn vijanden is om Rusland in diskrediet te brengen.

Troostrijke woorden van het staatshoofd, en de Russische politie weet zo in welke hoek ze de dader moet zoeken. Toch bewijzen nog zo’n drieduizend Russen de ‘onbetekenende’ Politkovskaja in Moskou de laatste eer. In het volgepakte auditorium stapt collega-journalist en -mensenredder majoor Izmailov naar voren. „Het is niet waar dat Anja geen vrees kende”, zegt hij. „Ze was vaak doodsbang, maar was aan dat gevoel gewend geraakt. Hoe konden wij haar beschermen? Hoe kun je een soldaat beschermen jarenlang voorop in de frontlinie strijdt?”

Journalist Aleksandr Minkin heeft een déjŕ vu. „Zo was het altijd in tijden van censuur. Alleen op iemands graf sprak je de waarheid.” Minkin kijkt over de vele grijze kruinen in het auditorium. „Waar zijn de studenten”, vraagt hij. Een paar jongeren steken aarzelend een arm omhoog. „Er zouden duizenden studenten moeten zijn”, zegt Minkin. „Ze weten niet wat er in ons land gaande is.”

Als alles gezegd is, wordt Politkovskaja door een haag van camera's naar de zwarte lijkwagen gedragen en volgen haar zoon en dochter, haar zussen en moeder de kist in de motregen naar het graf. Veel commentaar valt hier niet te halen in de rouwstoet. „Dit is niet het moment”, zegt Aleksej Venendiktov, Ruslands meest gezaghebbend journalist. Alleen liberaal politicus Javlinski herhaalt keer op keer hetzelfde refrein. Onder Poetin is Rusland een chauvinistisch, autoritair, door en door corrupt land geworden. Hij weet niets over de daders, maar verwijt Poetin het klimaat te hebben geschapen dat de dood van Politkovskaja mogelijk maakte. „Een nieuw stadium is aangebroken: opponenten worden nu ook fysiek vernietigd. Het signaal: hou je mond.”


NRC, 11 oktober 2006

Barst
13th October 2006, 23:22
Terreur tegen terreur


Zaterdag werd de kritische Russische journaliste Anna Politkovskaya vermoord. Volgens sommigen vanwege dit artikel, dat postuum en onafgewerkt in haar krant verscheen.


ELKE dag krijg ik tientallen dossiers toegeschoven. Het zijn kopieën van stukken uit de rechtszaken van mensen die in de cel zitten voor of op zijn minst verdacht worden van ,,terrorisme''. Waarom ik het woord ,,terrorisme'' tussen aanhalingstekens plaats? Omdat de meerderheid van die mensen gewoon tot terrorist zijn benoemd. Die praktijk van ,,terroristen benoemen'' is dit jaar in de plaats gekomen van de echte strijd tegen de terreur, en ze heeft het aantal wraakzuchtigen, het aantal potentiële terroristen vermenigvuldigd. Als het openbaar ministerie en de rechtbank niet meer binnen de contouren van de wet werken, als ze alleen bekommerd zijn om het imago van het Kremlin in de strijd tegen het terrorisme, dan wordt elke rechtszaak een farce.

Ik heb hier brieven voor me liggen van de moeders van jonge Tsjetsjenen die werden veroordeeld wegens terrorisme.

,,De gevangenissen zijn omgebouwd tot regelrechte concentratiekampen voor jonge Tsjetsjeense gevangenen. Ze worden op etnische basis gediscrimineerd. Ze mogen nooit hun cel of kerker verlaten. De meerderheid van de jongeren, bijna allemaal eigenlijk, werd veroordeeld op basis van valse bewijzen. Ze overleven in de wreedste omstandigheden, ze worden voortdurend onderworpen aan mensonwaardige vernederingen, ze worden geleerd te haten. Als ze ooit de gevangenis mogen verlaten, komt er een heel leger van gebroken mannen boordevol haat naar buiten.''

Die haat boezemt me angst in. Omdat de grenzen alweer verlegd worden. Vroeg of laat ontploft de hele zaak, en het zullen niet de beulen van deze jongens zijn die dan de scherven moeten rapen.

Bestrijden we de onwettigheid op een wettige manier, of slaan we hun wetteloosheid neer met onze eigen wetteloosheid? Het is een ideologische strijd die nog lang niet is beslecht. En het resultaat is dat steeds meer ,,benoemde terroristen'' zich tegen ons zullen keren.

Onlangs wees Oekraďne Beslan Gadaev uit, op vraag van Rusland. Gadaev was begin augustus tijdens een routinecontrole aangehouden in de Krim, waar hij als balling leefde. Ik heb hier een brief van hem, van 29 augustus, waaruit ik u deze passage niet wil onthouden.

,,Nadat de Oekraďners me het land hadden uitgezet, werd ik naar Grozny gebracht. Ze leidden me naar een kantoortje en vroegen me onmiddellijk of ik leden van de familie Salijov had vermoord: Anzor en zijn vriend, een Russische vrachtwagenchauffeur. Ik zwoer dat ik helemaal niemand vermoord had en dat ik naar niemand een vinger had uitgestoken, niet naar de Tsjetsjeen en niet naar de Rus. 'Toch wel, jij hebt ze vermoord', zeiden ze. Weer ontkende ik alles. Nadat ik nog een keer had gezegd dat ik er niets mee te maken had, begonnen ze me te slaan. Eerst gaven ze me enkele vuistslagen tegen mijn rechteroog. Toen ik weer bij mijn positieven kwam, wrongen ze mijn armen om en sloegen ze me in de boeien, met mijn handen voor me uit. Dan staken ze ook nog een metalen staaf tussen de boeien. Ze tilden me op - of liever, ze tilden de staaf op - en hingen me op tussen twee ladekasten, op ongeveer een meter van de grond. Ze bonden elektrische draden rond mijn beide pinken, ze dienden me elektrische schokken toe en begonnen me over heel mijn lichaam te slaan met gummiknuppels. De pijn was ondraaglijk, ik begon te schreeuwen en de almachtige God te aanroepen. Om mijn gekrijs niet te moeten aanhoren duwden ze me een zwarte zak over het hoofd. Ik kan me niet herinneren hoe lang die foltering geduurd heeft, door de pijn raakte ik het bewustzijn kwijt. Toen ze merkten dat ik in zwijm viel, haalden ze de zak weer van mijn hoofd en vroegen of ik bijna zou gaan praten. 'Ja', antwoordde ik, al had ik geen flauw benul wat ik hen dan wel zou moeten vertellen. Ik antwoordde alleen maar om aan de vreselijke foltering te kunnen ontsnappen, al was het maar voor even.''

,,Ze haalden me naar beneden en gooiden me tegen de grond. 'Spreek', zeiden ze. Ik antwoordde dat ik niets te zeggen had. Daarop begonnen ze me te slaan met de staaf waarmee ze me even tevoren hadden opgehangen tussen de kasten. Door de slagen rolde ik op mijn zij. Bijna bewusteloos voelde ik hoe het slagen bleef regenen, over heel mijn lichaam. Daarna hingen ze meer weer op dezelfde manier op en alles begon opnieuw. Ik heb geen idee hoe lang het doorging. Af en toe gooiden ze me water in het gezicht.''

,,De volgende dag wasten ze me en smeerden ze mijn gezicht en lichaam in met het een of ander product. Tegen de middag kwam een agent in burger me opzoeken. Hij zei dat er enkele journalisten op mij zaten te wachten. Ik moest tegen hen zeggen dat ik drie moorden en een aanslag bekende. Anders zou ik verkracht worden, zo dreigde hij. Ik aanvaardde. Na het gesprek met de journalisten dwongen ze me een verklaring te tekenen waarin stond dat ik al mijn verwondingen had opgelopen tijdens een vluchtpoging.''

Zaur Zakriev, de advocaat van Beslan Gadaev, verklaarde tegenover de mensenrechtenorganisatie Memorial dat zijn cliënt in het commissariaat van Groznenski fysiek en psychisch werd gefolterd. Uit de verklaring van de advocaat valt af te leiden dat zijn cliënt een aanslag in 2004 tegen politiemensen heeft bekend. Toch beslisten agenten van Binnenlandse Zaken dat Gadaev schuldig was aan een hele reeks misdrijven in Groznenski die hij zeker niet heeft gepleegd.

Volgens de advocaat vertoont het lichaam van Gadaev letsels veroorzaakt door wrede martelingen. In de ziekenboeg van detentiecentrum nr. 1 van Grozny, waar Gadaev momenteel verblijft, werd een medisch rapport opgesteld waarin melding wordt gemaakt van meerdere letsels, littekens, kneuzingen, bloeduitstortingen, gebroken ribben en inwendige bloedingen.

Voor al flagrante schendingen heeft advocaat Zakriev een klacht ingediend bij het openbaar ministerie van de republiek Tsjetsjenië.

Hier eindigt het artikel van Anna Politkovskaya. Het verscheen onafgewerkt in de Novoya Gazeta.


DS, 13-10-2006

Barst
16th October 2006, 18:51
Russische agenten slaan herdenking Politkovskaja uiteen


NALTSJIK - De Russische politie is maandag in de aan Tsjetsjenië grenzende regio Ingoesjetië met harde hand opgetreden tegen tientallen mensen die de vermoorde journaliste Anna Politkovskaja herdachten. Dat heeft mensenrechtenactiviste Natasja Estemirova, die werkt voor de organisatie Memorial, gezegd.


Agenten sloegen foto’s van Politkovskaja uit de handen van aanwezigen en mishandelden zeker één persoon. Ze verrichtten zeker drie arrestaties. Onder anderen het hoofd van het Rode Kruis in Ingoesjetië zou zijn opgepakt.

In de Tsjetsjeense hoofdstad Grozny kwamen activisten en journalisten bijeen om de kritische Politkovskaja, die misdaden begaan door het Russische leger in Tsjetsjenië aan het licht bracht, te eren. Ze werd recentelijk doodgeschoten in Moskou.

In haar laatste artikel, dat postuum werd gepubliceerd, beschreef de journaliste hoe Tsjetsjeense overheidstroepen die door Rusland worden gesteund, zich schuldig maken aan martelingen. Velen verdenken de Russische autoriteiten van betrokkenheid bij de moord op Politkovskaja.


Blog DS, 16-10-2006

Barst
7th October 2007, 14:01
Vermoorde Russische journaliste herdacht


In Moskou is vandaag een herdenkingsceremonie gehouden voor de Russische journaliste Anna Politkovskaja, die precies een jaar geleden werd vermoord. Honderden mensenrechtenactivisten en journalisten woonden de herdenking bij onder het wakend oog van de Russische oproerpolitie OMON.


Mars van andersdenkenden

De aanwezigen eisen een objectieve opheldering van de moord. Ze zetten ook een fototentoonstelling op om de Moskovieten te herinneren aan de regeringskritische journaliste. Vanmiddag zullen de aanwezigen ook mee opstappen in een 'mars van andersdenkenden', een initiatief van oppositieleider Mikhail Kasyanov. De mars is niet verboden, maar er mogen slechts vijfhonderd mensen mee opstappen.


Conflict in Tsjetsjenië

Anna Politkovskaja (48) werd op 7 oktober 2006 voor haar flatgebouw in Moskou vermoord. Als journaliste werd ze bekroond met verschillende prijzen in binnen- en buitenland, vooral voor haar verslaggeving over het conflict in Tsjetsjenië. Ze was daarbij vaak erg kritisch voor de Russische regering. Collega-journalisten van de krant Novaja Gazeta verwijten het Russische gerecht het onderzoek naar de moord te belemmeren. Ze maken morgen de resultaten bekend van hun eigen onderzoek naar de moord.


Mensenrechtenactivisten opgepakt

Gisteren werden vijf Europese mensenrechtenactivisten opgepakt die een conferentie rond de vermoorde journaliste wilden bijwonen in de stad Nizjni Novgorod. Ze werden enkele uren vastgehouden omdat ze inbreuken zouden hebben gepleegd op de registratiewetgeving voor buitenlanders.


Blog HLN, 07/10/07 12u38

Dennis Broos
8th October 2007, 17:38
'Moordenaar journaliste Politkovskaya bekend'


MOSKOU - De moordenaar van de Russische journaliste Anna Politkovskaya is bekend bij de autoriteiten, maar is nog niet in staat van beschuldiging gesteld.

Dit zei de hoofdonderzoeker in de zaak Petros Garibyan maandag in Novaya Gazeta, een onafhankelijk tijdschrift waarvoor Politkovskaya schreef.

"We werken nu aan de tussenpersonen en degenen die erachter zitten", aldus Garibyan. Politkovskaya werd op 7 oktober vorig jaar in Moskou doodgeschoten in de lift van het appartementencomplex waar ze woonde.

De 48 jaar geworden verslaggeefster was een bekend tegenstander van het bewind van president Vladimir Poetin en volgde het conflict in Tsjetsjenië op de voet.

Arrestaties

Eind augustus arresteerde justitie elf mensen, maar volgens Garibyan zit de hoofdverdachte daar niet bij. Velen verdenken de Russische veiligheidsdienst of andere officiële diensten ervan achter de moord te zitten.

Mensenrechtenactivisten organiseerden afgelopen vrijdag, een jaar na de moord, in steden in diverse landen evenementen ter nagedachtenis aan de journaliste.

Foto

Novaya Gazeta publiceerde een wazige foto van de vermoedelijke dader, gekleed in een donkere jas en met een hoed op. De afbeelding is afkomstig van een beveiligingscamera die vlakbij de woning van Politkovskaya hing. Deze registreerde de man een minuut voordat hij de trekker overhaalde.

bron: http://www.nu.nl/news/1265172/21/%27Moordenaar_journaliste_Politkovskaya_bekend%27.html