PDA

Bekijk de volledige versie : Ongeluk komt nooit alleen...


Barst
15th February 2005, 01:16
Ongeval Diepenbeek geen toeval

Van onze redacteur


BRUSSEL - De zinloze dood van vijf jongeren op een overweg in Diepenbeek kwam vrijdagnacht niet uit de lucht gevallen. Ruim drie jaar geleden leidde een slalom tussen de slagbomen er al tot een dodelijk ongeval. Dat chauffeurs het stoplicht negeren, is door de lange wachttijden een gewoonte geworden in de Limburgse gemeente.


ALS de wachtrij voor het spoor te lang wordt, dan stap ik zelf uit om het verkeer te regelen. Zo kan iedereen veilig rond de slagbomen rijden.'' Dat zegt Frank Keunen, SP.A-gemeenteraadslid in Diepenbeek. ,,Want de slagbomen blijven soms heel lang dicht. Al keur ik daarmee niet goed dat de jongeren door het stoplicht zijn gereden.''

Volgens Keunen duurt het soms twintig minuten voor de slagbomen weer opengaan. ,,Dan rijden de mensen door natuurlijk, zoals de jongeren vrijdagnacht.'' Als lokale politicus voerde hij al actie om een tunnel onder de spoorweg te graven. ,,Want de spoorweg snijdt de gemeente in twee delen. En als de overwegen te dikwijls gesloten zijn, bemoeilijkt dat de mobiliteit.''

Volgens Ivo Claesen, die vlakbij de spoorweg in Diepenbeek woont, is er iedere week minstens één technische panne aan de overweg. ,,De slagbomen worden niet goed onderhouden. Ze zijn zelfs eens twee uur dicht geweest. Zaterdag, de dag na het ongeluk van de jongeren, was het zelfs alweer zover, toen bleven ze tien minuten dicht.''

Maar volgens Leen Uyterhoeven, de woordvoerster van de NMBS, hebben de wachttijden niets met technische mankementen te maken. ,,De lijn tussen Hasselt en Diepenbeek is zeer druk. Bovendien rijden er zowel goederen- als personentreinen. Goederentreinen rijden een stuk trager, waardoor de periode waarin de slagbomen dicht zijn, redelijk lang is. Als treinen mekaar kruisen, kan het zo zeven tot acht minuten duren voor de slagbomen omhoog gaan. Maar dat is nog altijd geen reden om het rode stoplicht te negeren.'' De NMBS registreerde dat de jongeren ,,maar'' vijf minuten hebben gewacht aan de overweg in de Nierstraat. Daarna zijn ze de wagen voor hen gevolgd. Die negeerde het stoplicht. Het gevolg was de dood van de broers Johan (21) en Marc Surinx (17), David Pirot (20), Romina Mantels (20) en Kim Snutsel (18).

Hetzelfde overkwam in september 2001 Kevin Bosmans. Hij bleef in de Waardestraat, aan de overweg naast die van de Nierstraat, niet wachten tot de slagbomen omhoog gingen. De 21-jarige jongen overleefde de klap niet. Ook toen kwam het signaal in de gemeente dat de inwoners er wegens de lange wachttijden een gewoonte van maakten om langs de slagbomen te slalommen.


15/02/2005 Pieter Lesaffer

©Copyright De Standaard