Barst
15th February 2005, 01:40
RZL: Richtwijzer 1ILSO 2004-2005
-Onder het forum 'Onderwijs' - 'Kritische Stemmen (RZL1)' vind je ZEVEN (niet al te lange) teksten die beschouwd kunnen worden als 'cursorische lectuur' bij de cursus. Ik verbind er de opdracht P.E. R.Z.L.1 aan, en wel in volgende vorm:
-De eerste en de derde tekst (resp. 'Ze zijn zo lief, mevrouw'(1) & '2004: Angst, angst en nog eens angst' (3)) maken de verplichte lectuur uit. Van de vijf resterende teksten kies je er drie uit, maakt dus een totaal van VIJF persoonlijk te verwerken teksten...
-Deze 'persoonlijke verwerking' omvat het volgende:
+de vijf teksten worden grondig doorgenomen, je zoekt ZELF alle moeilijke woorden op (je moet ze niet noteren), en je tracht tot een volledig begrip te komen van de (essentie van de) tekst (a);
+van de twee verplichte teksten en van één van de drie 'vrije' teksten maak je, telkens op een twintig tot vijfentwintigtal regels, een beargumenteerde en persoonlijke commentaar over wat je bij de betreffende tekst getroffen heeft, opgevallen is, en/of je goed- dan wel afkeuring wegdraagt, en vooral: WAAROM! Totaal: maximaal drie A4'tjes, interlinie anderhalf! (b)
+vervolgens schrijf je nogmaals twee A4'tjes, met ten minste vier met redenen gemotiveerde punten van overeenkomst die je hebt aangetroffen tussen de twee plichtteksten onderling dan wel tussen deze twee teksten enerzijds en de drie vrij gekozen teksten anderzijds. Opnieuw: mét argumenten en met een MINIMUM van vier gevonden punten van overeenkomst... Let er wel op dat in het totaal elk van de vijf doorgenomen teksten minstens eenmaal aan bod gekomen is, hetzij bij de persoonlijke commentaar, hetzij bij de overeenkomstpunten, hetzij bij allebei... Anders gesteld: vind vier overeenkomsten tussen telkens twee teksten, en zorg ervoor dat in het totaal (=in combinatie met de twee becommentarieerde teksten) alle vijf de teksten minstens één keer aan bod zijn geweest...(c)
-Het TOTAAL omvat dus tot vijf getypte A4's, allemaal opgesteld in puik Nederlands, ook qua zinsconstructies, aangezien deze taak tegelijk ook meetelt voor het vak 'Taalbeheersing' van Mevr. Geerts.
-De vier bladzijden worden ten laatste op Woensdagnamiddag 23 maart ingeleverd, hetzij aan mijzelf, hetzij in mijn 'vakje' voor de docentenruimte
-Je werkstuk kan op het examen terugkomen in 'openboekvorm' (je maakt dus een print-out van je werk om mee te nemen naar het examen, niet vergeten!)... Dit zal meestal verlopen onder de vorm van: "Wat vond je van die of die tekst en waarom?". Bij eventuele onduidelijkheden eigen ik mij het recht toe om daar op het examen op terug te komen...
-Mag ik jullie - bijna paternalistisch - op het hart drukken deze taak correct, stipt en naar behoren uit te voeren? Niet voor niets staat 30% van de punten voor R.Z.L. op deze P.E.-opdracht... Ze telt bovendien ook nog eens 'dubbel' (cf. E. Geerts)...
Bij vragen: mail gerust naar 'bart.staes@khk.be'
Have fun! ;)
-Onder het forum 'Onderwijs' - 'Kritische Stemmen (RZL1)' vind je ZEVEN (niet al te lange) teksten die beschouwd kunnen worden als 'cursorische lectuur' bij de cursus. Ik verbind er de opdracht P.E. R.Z.L.1 aan, en wel in volgende vorm:
-De eerste en de derde tekst (resp. 'Ze zijn zo lief, mevrouw'(1) & '2004: Angst, angst en nog eens angst' (3)) maken de verplichte lectuur uit. Van de vijf resterende teksten kies je er drie uit, maakt dus een totaal van VIJF persoonlijk te verwerken teksten...
-Deze 'persoonlijke verwerking' omvat het volgende:
+de vijf teksten worden grondig doorgenomen, je zoekt ZELF alle moeilijke woorden op (je moet ze niet noteren), en je tracht tot een volledig begrip te komen van de (essentie van de) tekst (a);
+van de twee verplichte teksten en van één van de drie 'vrije' teksten maak je, telkens op een twintig tot vijfentwintigtal regels, een beargumenteerde en persoonlijke commentaar over wat je bij de betreffende tekst getroffen heeft, opgevallen is, en/of je goed- dan wel afkeuring wegdraagt, en vooral: WAAROM! Totaal: maximaal drie A4'tjes, interlinie anderhalf! (b)
+vervolgens schrijf je nogmaals twee A4'tjes, met ten minste vier met redenen gemotiveerde punten van overeenkomst die je hebt aangetroffen tussen de twee plichtteksten onderling dan wel tussen deze twee teksten enerzijds en de drie vrij gekozen teksten anderzijds. Opnieuw: mét argumenten en met een MINIMUM van vier gevonden punten van overeenkomst... Let er wel op dat in het totaal elk van de vijf doorgenomen teksten minstens eenmaal aan bod gekomen is, hetzij bij de persoonlijke commentaar, hetzij bij de overeenkomstpunten, hetzij bij allebei... Anders gesteld: vind vier overeenkomsten tussen telkens twee teksten, en zorg ervoor dat in het totaal (=in combinatie met de twee becommentarieerde teksten) alle vijf de teksten minstens één keer aan bod zijn geweest...(c)
-Het TOTAAL omvat dus tot vijf getypte A4's, allemaal opgesteld in puik Nederlands, ook qua zinsconstructies, aangezien deze taak tegelijk ook meetelt voor het vak 'Taalbeheersing' van Mevr. Geerts.
-De vier bladzijden worden ten laatste op Woensdagnamiddag 23 maart ingeleverd, hetzij aan mijzelf, hetzij in mijn 'vakje' voor de docentenruimte
-Je werkstuk kan op het examen terugkomen in 'openboekvorm' (je maakt dus een print-out van je werk om mee te nemen naar het examen, niet vergeten!)... Dit zal meestal verlopen onder de vorm van: "Wat vond je van die of die tekst en waarom?". Bij eventuele onduidelijkheden eigen ik mij het recht toe om daar op het examen op terug te komen...
-Mag ik jullie - bijna paternalistisch - op het hart drukken deze taak correct, stipt en naar behoren uit te voeren? Niet voor niets staat 30% van de punten voor R.Z.L. op deze P.E.-opdracht... Ze telt bovendien ook nog eens 'dubbel' (cf. E. Geerts)...
Bij vragen: mail gerust naar 'bart.staes@khk.be'
Have fun! ;)