PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe rijker de ouders...


Barst
11th February 2005, 15:27
Hoe rijker de ouders, hoe 'slimmer' het kind


BRUSSEL (belga, eigen berichtgeving) -Kinderen wiens ouders een bovenmodaal inkomen hebben, kunnen gemiddeld zo'n zes maanden eerder lezen dan kinderen van armere en van werkloze ouders, aldus de Britse zondagskrant The Observer.


Dat de kinderen van welgestelde ouders sneller leren lezen, blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Britse regering bij kinderen van vijf jaar. En die kloof in leesvaardigheid is niet te wijten aan een verschil in talent of de betrokkenheid van de ouders bij de opvoeding. Ze hangt volledig samen met het inkomensniveau van de ouders, aldus professor Edward Melhuish.

Een kind van ouders die zo'n 100.000 euro per jaar verdienen, leest enkele maanden vroeger dan leeftijdsgenoten uit minder gegoede huishoudens. Het verschil neemt toe naarmate de financiële verschillen groter worden. Volgens Melhuish zijn werkende ouders veel vaker maatschappelijk actief en hebben zij hogere verwachtingen van hun kroost dan werkloze ouders.

En dat geldt niet alleen voor heel jonge kinderen. Het voordeel van een goede financiële achtergrond wordt volgens de onderzoekers nog extremer op latere leeftijd, want op de basisschool en in het secundair onderwijs ,,zullen leerkrachten die geconfronteerd worden met kinderen die al kunnen lezen hen sterker stimuleren en beter begeleiden omdat ze in hen een groter potentieel vermoeden''.

Deze meting is voor zover bekend nog nooit gedaan in Vlaanderen, maar de conclusies gelden haast zeker ook hier. Wellicht zelfs sterker nog. Het recente Oeso-onderzoek dat leerde dat het Vlaams onderwijs aan de top staat voor wiskunde, maakte ook pijnlijk duidelijk dat de sociale afkomst hier meer dan in andere landen bepalend is voor de schoolse resultaten van kinderen.

Recent onderzoek van Franstalige universiteiten leerde dat sociale herkomst meer meespeelt in systemen die in het secundair onderwijs de kinderen vroeg uit elkaar halen en opsplitsen in richtingen voor zogenaamd slimme en minder slimme leerlingen.

Het gaat natuurlijk niet om slimme en minder slimme kinderen, maar om de mate waarin de cultuur van hun gezin aansluit bij die van de school en vice-versa.


07/02/2005 (g.teg.)

©Copyright De Standaard