PDA

Bekijk de volledige versie : Fair trade-producten zitten in de lift


Barst
25th September 2006, 23:18
Fair trade-producten zitten in de lift


De Belgische consument verbruikt de laatste vijf jaar steeds meer eerlijke handelsproducten, zo blijkt uit een marktonderzoek van het Fair Trade Centre. De detailhandelsomzet van eerlijke handel steeg met 83 pct terwijl de huishoudelijke consumptie met 160 pct steeg sinds 2001.


Vlamingen consumeren 75 pct eerlijke handelsproducten van het Belgisch totaal. De eerlijke handelsorganisaties realiseren 75 pct van de Belgische omzet in Vlaanderen. Dat gebeurt vooral in de Oxfam Wereldwinkels. De verdubbeling van de detailhandelsomzet is vooral te danken aan een enorme stijging van de huishoudelijke consumptie van deze producten met 160 pct.

Wat betreft het marktaandeel van de fair trade-producten is de banaan met 7,96 pct de grootste in 2006. In 2001 had die nog een aandeel van 1,33 pct. Koffie komt met 1,74 pct op de tweede plaats (0,63 pct in 2001).
(Belga 19:32)


Blog HLN, 25-09-2006

wim leenaerts
26th September 2006, 19:59
Zou dit te maken hebben met de maandelijkse oxfam-stand in de agora, georganiseerd door de actie-groep van de studentenraad? :D

sarabollen
15th October 2006, 11:48
Tja, rond Fair-traide...

Enerzijds vind ik het erg positief dat deze producten steeds beter in de markt liggen. Ik koop zelf ook regelmatig zulke producten en sta volledig achter het concept. Zo zou het overal moeten zijn...

Toch twijfel ik ook of het wel zo OK is om ons enkel te richten op Fair-Traide, want met een boycot van niet-eerlijke producten tref je niet alleen uitbuiters, maar ook de uitgebuitenen zelf. Want hoe weinig zij ook betaald worden voor de arbeid die ze leveren, dat geld hebben ze in de meeste gevallen broodnodig! Voedsel, kleding en soms een minimum aan onderwijs worden ontnomen en hun bestaanszekerheid blijft niet zeker... Jammer!

wim leenaerts
15th October 2006, 13:22
Ja, maar hoe meer fair trade-producten we kopen hoe meer arbeiders er een 'fair trade'-behandeling kunnen krijgen.
Het voordeel van het treffen van de 'uitgebuitenen' is dat ze mss eens diep gaan nadenken en overwegen om ook onder het fair trade-label te gaan produceren, want op de huidige manier verkopen ze minder.
Beetje idealistisch mss, maar het kan werken...