PDA

Bekijk de volledige versie : Netwerk is gekortwiekt


Barst
7th September 2006, 17:56
Netwerk is gekortwiekt


Actualiteitenrubriek Netwerk is verhuisd van zender en tijdstip. Bij de eerste uitzendingen haakte meer dan de helft van de kijkers af. Presentator Aart Zeeman schrok zich rot.


Rotterdam, 7 sept. Er waren weddenschappen op de redactie. Over hoeveel kijkers actualiteitenrubriek Netwerk kwijt zou raken. Het programma werd afgelopen maandag als één van de vele verplaatst. Van het eerste naar het tweede net, en een uur eerder, om half acht. Het programma lijkt gekortwiekt: Netwerk raakte eerder de KRO al kwijt als deelnemende omroep en wordt sinds deze week niet meer na het populaire achtuurjournaal uitgezonden.

Dat scheelt publiek. Presentator Aart Zeeman (NCRV) zat met zíjn gok – 400.000 kijkers – „in de staart” van de verwachtingen. Maar zelfs hij schrok ontzettend toen hij de eerste cijfers zag. Er kijken nu zo’n 300.000 mensen. Het afgelopen jaar waren dat er gemiddeld nog 755.000 per aflevering. Het is nog te vroeg voor conclusies, maar Zeeman zegt: „Ik hoop dat ik geen gelijk krijg.” Hij denkt dat nieuwe indeling van publieke netten zijn rubriek in gevaar brengt.


U bent bij de eerste drie uitzendingen meer dan de helft van uw kijkers kwijtgeraakt. Wat vindt u van de nieuwe plek in het uitzendschema?

„Het is een onzalig tijdstip. Ik dacht: dit kan niet waar zijn. Het is te vroeg, we krijgen mails van mensen die zeggen: ‘ik kijk niet meer want om half acht ben ik nog met de kinderen bezig’. De plek die we hadden, na het achtuurjournaal, wil iedereen wel. Maar wij hielden de kijkers vast.”


Waarom moesten jullie weg van Nederland 1?

De keuze is gemaakt om alle kijkcijferkanonnen op het eerste net te zetten. Dat kan, maar dan had Netwerk alsnog op Nederland 2 om half negen kunnen zitten. Ons nieuwe tijdstip, half acht, is geen natuurlijke omgeving voor een verdiepend programma. De publieke omroep heeft actualiteiten in het hart van de avond om zeep geholpen.”


En nu?

„We laten ons niet als een lam naar de slachtbank brengen, en bezinnen ons op wat we kunnen doen. We gaan in ieder geval in een open brief aandacht vragen voor dit probleem. Het is alsof we terug bij af zijn. Netwerk is net opgericht en we moeten helemaal opnieuw onze plaats veroveren. De leiding van de publieke omroep heeft ons in de aanloop voorgespiegeld dat er een potentieel aan kijkers is, dat best op dit tijdstip naar Netwerk zou willen kijken. Maar ik heb gezegd dat het een gevaarlijke gok is. Want waar zijn die actualiteitenkijkers dan?”


Hoe proberen jullie meer kijkers te bereiken?

„Het enige wat je kunt doen is tijdelijk rekening houden met de mix van onderwerpen in je programma. Het is niet verstandig om in een uitzending alleen maar buitenlands nieuws te brengen. Als je op één avond een combinatie van nieuws over Darfur, Congo én Libanon brengt, weet je dat je niet veel kijkers trekt. Dus zorg je dat er ook een item in zit over gehandicaptenzorg in Nederland. Of over verpleeghuizen of kinderopvang. Maar we zijn niet van plan een andere rubriek te maken. Wat we kunnen en willen veranderen is tijdelijk en marginaal.”


Als het becijferde potentieel aan kijkers niet gaat kijken, is dat dan straks jullie schuld?

„Als het aantal kijkers niet groeit, bestaat het gevaar dat een ander soort discussie wordt gevoerd. Dat er gezegd wordt: ‘ga eens wat meer door de knieën, maak je programma wat toegankelijker’. Je wordt kwetsbaar als je minder kijkers hebt.”


Wat is de bedoeling van de nieuwe programmering volgens u, meer kijkers of meer kwaliteit?

„Ze willen natuurlijk allebei.”


Maar wat denkt u dat het effect zal zijn?

„Ik denk dat EO-directeur Henk Hagoort gelijk heeft. Hij schrijft in zijn weblog dat de toch al goedbekeken programma’s meer kijkers krijgen, maar de – in mijn ogen – echt publieke programma's worden de dupe.”


Netwerk (NCRV/EO) is elke werkdag te zien op om 19.30 uur op Nederland 2.


NRC, 7 september 2006