PDA

Bekijk de volledige versie : Jonge Marokkanen beheersen perfect de Nederlandse taal

Barst
29th August 2006, 01:13
Jonge Marokkanen beheersen perfect de Nederlandse taal

Jonge Marokkanen gebruiken de taal als een sterk wapen "om belachelijk te doen" en "tegen te werken". Ze beheersen perfect de Nederlandse taal, in tegenstelling tot wat sommige 'Vlamingen' denken en zijn perfect geïntegreerd. Dat besluit Jürgen Jaspers van de Universiteit Antwerpen na een tweejarig onderzoek op een Antwerpse stadsschool, zo staat te lezen in het septembernummer van het tijdschrift Klasse.

Jaspers volgde twee jaar lang een vijfde jaar Elektro-Mechanica van een Antwerpse stadsschool. Hij onderzocht hoe de Marokkaanse jongeren er omgaan met taalgebruik. Volgens Jaspers spelen jonge Marokkanen zo taalvaardig met gebrekkig Nederlands, het Antwerps dialect en het Algemeen Nederlands, dat ze daarmee bewijzen perfect geïntegreerde Vlamingen te zijn. De jonge Marokkanen in de studie van Jaspers zijn heel taalvaardig en veel mondiger dan de 'Vlamingen' in hun klas. Net als alle Vlamingen passen die jongeren hun taalgebruik aan aan de situatie. Dat bewijst volgens Jaspers hun integratie.
(Belga 19:52)

Blog DM, 28-08-2006

wim leenaerts
29th August 2006, 11:31
Is het niet wat kort door de bocht om dat te besluiten uit een onderzoek met +- 20 lln ofzo als steekproef?

Sara
2nd September 2006, 10:38
Ik denk dat het onderzoek vooral besluit dat Marokkaanse jongeren taalvaardig zijn - en dat ze heel goed kunnen spelen met taal.
Ik denk dat dat klopt - ze zijn enorm taalarm; maar kunnen met de taaldeeltjes die ze bezitten wel enorm goed uit de voeten

wim leenaerts
7th September 2006, 14:02
[QUOTE=Sara]Ik denk dat het onderzoek vooral besluit dat Marokkaanse jongeren taalvaardig zijn - en dat ze heel goed kunnen spelen met taal.
Ik denk dat dat klopt - ze zijn enorm taalarm; maar kunnen met de taaldeeltjes die ze bezitten wel enorm goed uit de voeten[/QUOTE]
Dat dat heb besluit was van het onderzoek had ik ook door, maar of je dat (zoals ik hierboven al stelde) kan afleiden uit een onderzoek op +- 20 lln vind ik nogal oppervlakking.