PDA

Bekijk de volledige versie : Duizend jobs per maand voor Polen


stijn.janssens
10th August 2006, 18:07
BRUSSEL 10/08 (BELGA) = Elke maand worden 1.000 (tijdelijke) jobs bij
Vlaamse bedrijven ingenomen door ingeweken Poolse werknemers. Ze komen
terecht in de land- en tuinbouw, de industrie en de bouw. Dat bijkt uit de
recentste cijfers van de Vlaamse administratie over de toekenning van
arbeidsvergunningen aan werknemers die afkomstig zijn uit de 10 nieuwe
EU-landen.

Tussen 1 mei en 31 juli werden er in Vlaanderen 3.086 arbeidskaarten
afgeleverd aan werknemers uit de tien nieuwe EU-landen, bijna drie keer
meer dan in dezelfde periode van vorig jaar (1.123). Grootste afnemer is
de land- en tuinbouw (2.380). De ruim 200 arbeidskaarten voor Poolse
bouwvakkers worden door Marc Dillen, directeur van de bouwvakfederatie
VCB, de "voorbode van meer" genoemd. "De toevloed aan witte Poolse
werknemers moet nog op gang komen, vanaf het najaar", aldus Dillen
donderdag in De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk. (dwm)

Nele G
18th August 2006, 20:21
De werkloosheidscijfers in ons land blijven hoog, maar dat ligt blijkbaar niet aan een tekort aan arbeidsplaatsen, het overschot wordt blijkbaar ingevuld door Polen en andere (Oost-)Europese nationaliteiten. De werkloze Belgen die nu nog van een uitkering genieten, wíllen volgens mij gewoon niet werken. De schuld hiervoor ligt deels bij de overheid: een werkloosheidsuitkering die hoger is dan het minimumloon in bepaalde sectoren (zoals de land- en tuinbouw, voor bouwvakkers, ...) zet de werkloze natuurlijk helemaal niet aan tot het zoeken van werk :(

KristofMertens
16th October 2006, 12:04
Poolse werknemers zelf kunnen daar ook niets aan doen. Als je naar hier kunt komen om een tijd te werken en een fatsoenlijke werkloon krijgen om hun gezin te onderhouden. Wie zou het dan niet doen? Belgische werknemers willen zelf niet "de vieze en slechtere" werkjes doen. De Poolse werknemers zijn daar dan wel met tevreden.

Ik vind zelfs dat er nog meerdere sectoren mogen komen waar dat Poolse mensen zonder veel papierwerk kunnen werken. Mijn vriendin zelf is van Polen, en die woont hier nu. Maar ze kan nog altijd geen werk vinden zonder een hoop papierwerk. En ik zie mijn vriendin toch nog niet op den bouw staan.

Dennis Broos
16th October 2006, 20:30
Hoe ik kijk op deze zaak? Wel in de praktijk weet ik dat imigranten en vrouwen in de sectoren (zoals metaal) minder betaald krijgen dit is een feit daar kan je niet rond het is nog altijd zo. En dan zijn er nog werkjes die "Belgen" niet willen doen (natuurlijk uitzonderingen) maar als wij ze niet willen doen dan komen ze dus van overal (portugal,polen,...) iedereen zegt van deze mensen nemen onze plaats in dit is om 2 simpele redenen :1 wij willen ze niet doen. 2 de bazen betalen buitelanders en vrouwen minder.