PDA

Bekijk de volledige versie : Berg voedselafval ronduit gênant!


Barst
9th August 2006, 03:15
Er zal meer moeten gebeuren om de gênante berg voedselafval in te dammen


Melk één dag over de houdbaarheidsdatum? In de vuilnisbak ermee. Blik boontjes een paar maanden te oud? Voor alle zekerheid toch maar weggooien.


Op deze manier gaat er in Nederland jaarlijks voor maar liefst drie miljard aan voedsel naar de afvalhoop. Twee derde daarvan komt voor rekening van de consument. De supermarkten gooien voor een miljard weg; ze halen het spul uit de schappen als de houdbaarheidsdatum verstreken is.

Culinair journalist Will Jansen sprak gisteren in deze krant van een houdbaarheidsdictatuur. Dat klinkt overdreven, maar er zit wel wat in. Vooropgesteld: het is nuttig dat de Warenwet voor veel producten een houdbaarheidsdatum voorschrijft. Van het eten van bedorven vlees of vis kan een mens ziek worden. Anders is het als niet de gezondheid, maar de smaak in het geding is, zoals bijvoorbeeld bij voedsel in blik dat over de datum heen is. Dat smaakt minder lekker, maar het is de vraag of dat voldoende argument is het dan maar weg te mikken.

Daarmee komt de keerzijde van de Warenwet in zicht, in die zin dat de houdbaarheidsdatum regeert over de consument. Die let meer op de datum op de verpakking dan dat hij of zij ruikt of proeft of het voedsel nog goed is. Dat soort eenvoudige gewoontes raakt in de moderne welvaartsmaatschappij helaas in onbruik, ook omdat er in veel huishoudens meer geld is. Wie minder te besteden heeft, kan zich minder verspilling veroorloven – zo simpel is het ook. En wie veel tijd heeft kan dagelijks boodschappen doen, een probaat middel tegen bedorven voedsel.

Supermarkten op hun beurt gebruiken bij het bepalen van de houdbaarheidsdatum een veilige marge, uit angst voor klachten van de consument. Nieuwe technologie stelt ze in staat om de houdbaarheidsdatum nog nauwkeuriger bepalen. Ze werken aan nieuwe manieren om voedsel te bewaren, buiten de koeling nog wel.

Daarmee hebben ze een eerste stap gezet om de gênante berg voedselafval in te dammen. Ze kunnen nog meer doen door kleinere porties aan te bieden of het voordeel voor de grootverbruiker te verminderen. En door forse korting te geven op producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten. Het is aan de consument om deze houding te honoreren met verstandig gedrag. Zowel in de winkel als thuis.


Trouw 09-08-2006

wim leenaerts
9th August 2006, 11:21
Soms heeft die houdbaarheidsdatum wel voordelen.
Zo wilde mijn 'schoonmoeder' overlaatst een heel 8-pack yoghurtjes weggooien omdat die 1.5 week over tijd waren :rolleyes:
Voordeel: ik heb daar voor de rest van de week yoghurtjes gegeten :D

Nu even serieus: ik had er nog geen cijfers van gezien ofzo, maar dit wist ik al wel. Als je bijv al kijkt naar wat er op restaurant allemaal wordt weggesmeten, dát alleen al is al schandalig. Soms zelfs bijna volle borden.
Het zou al veel schelen als sommige horecazaken wat minder eten op het bord zouden doen. Ik kan redelijk goed eten, maar als ik in de Post in Geel ga eten blijft gegarandeerd 1/3 van mijn bord liggen, gewoon omdat je daar véél te véél krijgt. Wordt allemaal weggesmeten uiteraard... Elk bord dat daar van tafel gehaald wordt staat nog halfvol meestal. Dan moet je als kok toch ook beginnen nadenken :confused:

Nele G
9th August 2006, 20:54
Het indammen van die 'gênante' berg voedselafval is volgens mij onbegonnen werk...

Iedereen zal verontwaardigd reageren wanneer je vertelt dat er in Nederland alleen al jaarlijks voor drie miljard (euro neem ik aan?) aan voedsel weggegooid wordt. Anderzijds zal niemand van hen de prijs willen betalen om het probleem op te lossen. Zo zal het al heel wat uitmaken als de winkelketens minder voorraad voorzien - maar wie wil nu met lege handen van de winkel thuiskomen omdat "de voorraad tijdelijk uitgeput was"? Dat de consument een 'te grote' portie krijgt op restaurant en een deel daarvan achteraf in de vuilbak gekieperd wordt, is geen probleem: de consument betaalt toch voor de portie, ongeacht of hij/zij deze al dan niet volledig opeet.

Volgens mij is deze drie miljard gewoon de (te hoge) prijs die we betalen voor onze consumptiedrift, ondanks alle inspanningen de geleverd worden om deze verspilling in te dijken.

Fieke
11th August 2006, 12:54
Volgens mij is het grote probleem het denkpatroon van de welvarende mens...
Zoals Wim al aangaf is het misschien beter om op restaurant de borden minder overvol voor te schotelen aan de klanten. Maar geef nu toe, als je zelf ergens gaat eten en je krijgt een bord voorgeschoteld waar je inderdaad genoeg van zal al hebben als je het leeg eet, maar waar ook niet veel overschot op ligt... Dan beginnen de meesten al te klagen over het feit dat het eten wel lekker is, maar dat het oog ook wat wil en dat het bord dus voller mocht zijn.
Wat ik mij afvraag is of er geen maatregelen kunnen getroffen worden naar winkels en consumenten toe. Maatregelen waarbij zij voedsel dat over de vervaldatum is, niet zomaar weggooien. Kunnen we met dit voedsel niet andere dingen doen dan zo maar weggooien?
Het is volgens nogal idealistisch om te hopen dat de consument plots gaat veranderen van denkpatroon en dus minder gaat inkopen en voedsel dat over de datum heen is toch nog gaat eten (als dit nog gezond is).
Daarom denk ik dat het beter is om ervoor te zorgen dat als de mensen inderdaad voedsel hebben dat over de datum is en als zij dit zelf niet meer willen op eten, dat zij het dan ergens kunnen binnenbrengen of zo iets. Hier kan het dan gecontroleerd worden en dan kan er met het goede voedsel misschien toch nog iets gedaan worden voor de minderbedeelden?
Of is dat ook een te idealistische gedachte...?

Kenny
18th August 2006, 02:23
[QUOTE=Barst]Anders is het als niet de gezondheid, maar de smaak in het geding is, zoals bijvoorbeeld bij voedsel in blik dat over de datum heen is. Dat smaakt minder lekker, maar het is de vraag of dat voldoende argument is het dan maar weg te mikken. [/QUOTE]

Dat wist ik dus niet eens. Ik heb altijd gedacht dat voedsel dat over de houdbaarheidsdatum zit, slecht is.

Daarom denk ik dat het beter is om ervoor te zorgen dat als de mensen inderdaad voedsel hebben dat over de datum is en als zij dit zelf niet meer willen op eten, dat zij het dan ergens kunnen binnenbrengen of zo iets. Hier kan het dan gecontroleerd worden en dan kan er met het goede voedsel misschien toch nog iets gedaan worden voor de minderbedeelden?
Of is dat ook een te idealistische gedachte...?

Bij mijn weten wordt zoiets al gedaan. Veel voedsel dat wordt uitgedeeld komt van supermarkten die het weggooien omdat het tegen de einddatum zit. En ik denk niet dat je eerste initiatief veel succes gaat oogsten.

Wouter
18th August 2006, 08:21
Of we kunnen op z'n Amerikaans een eating-contest doen. Je bakkes volkassen en dan lekker alles terug uitkotsen...


Oh wait, some people might need that food for better purposes

Een toeristentripje naar Calcutta zou veel goed doen.

Kenny
21st August 2006, 00:36
[QUOTE=Wouter]
Een toeristentripje naar Calcutta zou veel goed doen.[/QUOTE]

Zo ver moet je het zelfs niet zoeken.