PDA

Bekijk de volledige versie : doping schandaal wielrennen


bram willems
27th July 2006, 12:13
Wat vinden jullie hiervan?
Onschuldige(zijn nog niet veroordeeld en dus onschuldigà) Renners die uit hun wedstrijd van het jaar worden gezet een dag voor deze begint?

Is bloeddoping echt zo gevaarlijk?

Wie is er nu eigenlijk echt schuldig, want ik hoor hier blijkbaar niets meer van buiten dat Ulrich ontslagen is...

In de marge: Er is in de tour weer een renner op doping betrapt, men heeft nog geen naam prijs gegeven omdat men wacht op de b-staal(zoals het hoort). Er wordt echter al wel gefluisterd dat het niet zou gaan om: een belg, italiaan, spanjaard of fransman. Ondertussen heb ik al op verschillende wielerforums de naam Landis gelezen: Hij heeft natuurlijk geen enkele van deze nationaliteiten en hij bleef gistere op onverklaarbare wijze weg van een criterium...

Kathleen De Laet
27th July 2006, 13:43
Bloeddoping
Voor de beweging van de spieren is een continue toevoer van zuurstof (O2) vereist om de benodigde energie te genereren. Bloeddoping is de naam voor een techniek die is ontwikkeld om tijdelijk de zuurstofdragende capaciteit van bloed te kunnen verhogen om daarmee in een wedstrijd voordeel te kunnen behalen.
Bloeddoping kan op verschillende manieren worden uitgevoerd, bijvoorbeeld door bloed van een atleet af te nemen waarbij het volume van het afgenomen bloed vervangen wordt door plasma of een plasma vervangend middel. Meestal worden een tot vier eenheden bloed afgenomen met een interval van 3-8 weken voor de wedstrijd. De rode bloedcellen worden vervolgens bewaard om 1 tot 7 dagen voor de wedstrijd te worden teruggegeven. In de periode tussen de bloedafnames zorgt de aanmaak van rode bloedcellen voor een herstel van het aantal rode bloedcellen tot het normale level. Door de bewaarde rode bloedcelconcentraten opnieuw toe te dienen, neemt het niveau van het aantal rode bloedcellen en het hemoglobine tijdelijk toe.

Doping met erytropoiëtine
Een tweede methode van bloeddoping is de toediening van recombinant erytropoiëtine (EPO). Erytropoiëtine stimuleert de erytropoiëse (de aanmaak van rode bloedcellen in het beenmerg), waardoor het aantal erytrocyten en de zuurstofdragende capaciteit van het bloed toeneemt. Theoretisch verbetert door bloeddoping het uithoudingsvermogen van atleten door de vergroting van de zuurstofdragende capaciteit van het bloed. Wanneer echter te veel rode cellen worden toegediend neemt de prestatie af wegens de toegenomen bloedviscositeit (stroperigheid) die de bloedflow doet verlagen.

Onderzoek naar de prestaties van atleten na bloeddoping geeft tegenstrijdige resultaten te zien. Recent is echter aangetoond dat, onder standaard laboratorium condities, door bloeddoping bij een atleet een 5-13% toename van de zuurstofdragende capaciteit kan worden gerealiseerd. Bij dezelfde oefening treedt er een vermindering van de hartslag op, neemt de prestatie toe en worden lagere melkzuurspiegels in het bloed gevonden vergeleken met de resultaten zonder bloeddoping.
Hoewel waarschijnlijk effectief, is bloeddoping echter illegaal in elke sportwedstrijdvorm. Daarbij is een probleem dat bloeddoping niet goed is aan te tonen.
Bij de meeste huidige dopingprocedures, hebben de (internationale) sportbonden alleen toestemming gegeven voor het testen van urine om het gebruik van doping onder atleten op te sporen. Bloeddoping kan echter niet in een urinemonster worden opgespoord.

bron: http://www.sanquinreagentia.nl/Sanquin-nl/sqn_bloed.nsf/p-WebFSStart!OpenPage&h=0&body=1FB4D3B7E2FC4620C12568BD00513A06

Kathleen De Laet
27th July 2006, 13:45
Bij gebruik van bloeddoping vinden tenminste twee bloedtransfusies plaats, met als risico een bloedvergiftiging. Het grootste gevaar is echter het toenemen van de viscositeit (stroperigheid) van het bloed, dat trombose kan veroorzaken en levensgevaarlijk kan zijn.


bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloeddoping

Nele G
27th July 2006, 14:49
Gevaarlijk of niet, doping kan sowieso onder geen beding!!

Ik vind het echt enorm spijtig te zien hoe de sportwereld de laatste jaren meer en meer gedomineerd wordt door het commerciële, terwijl deze de sport juist zou moeten ondersteunen. Maar ja, voor de kassa is het natuurlijk beter dat de renner zéker wint, en als de renner betrapt wordt, wordt hij op staande voet ontslagen (bedrijfsimago!!). Ik denk dan ook dat renners die zich doperen uit persoonlijke (sportieve) overwegingen, eerder schaars zijn (denk maar aan Philip Meirhaege).

Misschien dat dit beeld iets té zwartgallig is, maar voor mij heeft de sport dan ook alle betekenis verloren (niet alleen het wielrennen, denk ook eens aan de schandalen in het Belgische, Italiaanse, ... voetbalmilieu tijdens het laatste jaar).

bram willems
27th July 2006, 16:19
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben zeker niet voor doping, maar waarom verbieden ze bepaalde middelen? omdat het prestatiebevorderend werkt of omdat ze ongezond zijn?

Volgens mijn mening vooral het tweede: moest het namelijk het eerste zijn dan mocht bij wijze van overdrijving er ook geen spaghetti gegeten worden want hierdoor zul je beter rijden dan met een portie mosselen met frieten...
Ik denk echter dat epo bijvoorbeeld in een grote ronde niet per sé ongezond is aangezien het dient om de hematocriet op te krikken(bij een normale mens isdat ongeveer 45 - 50 denk ik, tijdens een ronde zakt deze zo ongelofelijk laag dat dit ook niet gezond kan zijn...


Het is goed dat ze de zondaars er uit halen laat daar geen twijfel over bestaan, MAAR wat als bv Ivan Basso nu niet gedopeerd was?? Ik denk dat er dan serieuze schadeclaims, en terecht, gaan volgen(Basso had zo goed als zekers de tour gewonnen).
Ik denk niet dat er 1 sport is waar er zo word gereageerd op verdachtmakingen... men denkt nog maar dat ze gebruikt hebben en ze mogen al niet meer mee doen, in voetbal VERLIEST een speler voor het geld en dan zeggen de clubs: we hebben het vertrouwen in onze speler tot het zwart op wit bewezen is( en zo zou het ook moeten zijn). Ik wil maar zeggen: De strenge dopingmaatregelen etc. zijn goed maar worden m.i. enkel en alleen in het wielrennen toegepast waardoor er een negatief beeld ontstaat.

BTW: ik ben mss naïf maar ik geloof nog altijd dat het grote deel van het peleton het zonder doet..(en ik hoop dat ook basso het zonder doet)

Barst
27th July 2006, 19:00
Tourwinnaar Landis betrapt op doping


De Amerikaan Floyd Landis is betrapt op het gebruik van het dopingproduct testosteron. Dat maakte zijn team Phonak bekend op de website. Landis won eerder deze maand de Ronde van Frankrijk. De positieve dopingcontrole kwam er na de 17de rit waarin Landis een spectaculaire en felbejubelde ontsnapping forceerde.


"Het Phonak wielerteam is gisteren door de UCI op de hoogte gebracht van een ongewoon niveau van testosteron/epitestosteron in de test die Floyd Landis heeft afgelegd na de 17de rit in de Tour", staat er te lezen.

De 17de rit werd gereden tussen Saint-Jean-de-Maurienne en Morzine-Avoriaz. Landis won de rit met bijna 5 minuten voorsprong op de nummer twee, Carlos Sastre. De Amerikaanse renner maakte die dag furore door vroeg te ontsnappen en een nooit-geziene prestatie in de bergen neer te zetten. Daags voordien had de pers Landis nog afgeschreven, na een 'off-day' waarin hij veel tijd verloor.

Testosteron is een anabole dopingvorm die relatief vaak gebruikt wordt en bij een controle probleemloos op te sporen is.


Mogelijke primeur in de Tour

Zoals de code van de UCI dat voorschrijft, is Landis door zijn ploeg voorlopig geschorst voor alle verdere wedstrijden. De Amerikaan zal een tegenanalyse aanvragen.

Zijn gele trui is Landis voorlopig niet kwijt, daarvoor is het in elk geval wachten op de tegenalyse. Moet Landis zijn tourzege alsnog inleveren, is hij de eerste renner in de geschiedenis die daartoe verplicht wordt. De Spanjaard Oscar Pereiro (Caisse d'Epargne) werd tweede in de Tour en krijgt de eindoverwinning mogelijk dus alsnog in de schoot geworpen.

Ook Phonak wil in elk geval de tegenanalyse afwachten, zo staat te lezen in het persbericht van de ploeg: "Het teammanagement en de renner zijn beiden volledig verbaasd over dit fysiologisch resultaat", klinkt het.

"Als het resultaat van de analyse van het B-staal het resultaat van het A-staal bevestigt, zal de renner ontslagen worden en de nodige medische onderzoeken afleggen", schrijft Phonak.


Verdwijning

De positieve dopingtest van Landis werd gisteren wereldkundig gemaakt, echter zonder daarbij te vermelden over welke renner het ging. De UCI wacht in dit soort gevallen op een eventuele tegenanalyse alvorens een naam bekend te maken.

Dat Phonak het nieuws nu zelf uitbrengt heeft ongetwijfeld te maken met de mediaberichten van vandaag die haast allemaal Landis bij naam noemen. De Amerikaan stuurde gisteren immers zijn kat naar een criteriumkoers in Nederland en kwam vandaag evenmin opdagen bij een koers in Denemarken. Die 'verdwijning', door de ploeg aanvankelijk uitgelegd als een spoedbezoek aan de teamarts, werd door de meeste waarnemers als hoogst verdacht bestempeld.


Reacties

Patrick Lefevere, voorzitter van de vereniging van profploegen: "Het is een echte catastrofe na wat we hebben meegemaakt bij het begin van de Tour. Wij moeten echter het resultaat van de tegenexpertise afwachten, maar meestal is dat hetzelfde resultaat als bij de eerste controle. Sommigen zullen het nooit leren, dit soort mensen doodt de wielersport. Een regelrechte ramp dat de Tourwinnaar positief is. Ze hebben Astana de start geweigerd, bij de UCI wordt het nu tijd dat ze Phonak ook in vraag stellen. 8 of 9 positieve gevallen in 3 jaar: dat kan geen toeval meer zijn."

Marc Madiot, sportdirecteur la Française des Jeux: "Heeft het nog zin hier op te reageren? Dit is een catastrofe. Eén ding is zeker: Het was nodig dat er een grote kuis gebeurde voor de start van de Tour. Maar we wisten allemaal dat er nog niet in alle hoeken en kantjes proper was. Dit is niet goed voor de Tour de France. Ik hoop echt dat dit de laatste uppercut is die we te verwerken krijgen. Ik geloof nog altijd in de sport. Ik heb jonge renners in mijn ploeg, die het zonder doping doen. En zij winnen koersen, ook grote koersen. Men kan winnen zonder doping te gebruiken. Het is goed dat de valsspelers eruit gehaald worden."

Harm Kuipers, sportarts en dopingdeskundige: "Het is vreemd, want dit middel werkt niet van vandaag op morgen. Testosteron is een spierversterkend middel. Het hoort bij de groep van anabole steroïden. Het zorgt ervoor dat een man een man is. In de sport wordt het gebruikt om weefselopbouw te stimuleren. Epitestosteron is een afbraakmiddel van testosteron, dat door het lichaam zelf wordt geproduceerd."

Volgens Kuipers is een disbalans tussen testosteron en epitestosteron niet per definitie een bewijs voor het gebruik van doping. "Daar moet vervolgonderzoek duidelijkheid over geven. Ik weet niet of dat urineonderzoek al is gedaan. Normaal gesproken is dat mogelijk binnen een week. Daaruit blijkt dan dat een sporter daadwerkelijk testosteron van buitenaf toegediend heeft gekregen."
De plotse opleving van Landis in de rit naar Morzine, nadat hij een dag eerder totaal was ingestort, is volgens Kuipers geen bewijs voor het gebruik van testosteron. "Het werkt niet zo snel. 's Avonds zo'n middel toedienen heeft geen enkele zin. De verhoogde concentratie testosteron is op zich geen verklaring voor die opleving."

"Dit bericht verbaast me ook echt, want hij reed goed en dan weet een renner dat hij gecontroleerd gaat worden. Maar een positieve test hoeft niet per definitie te betekenen dat een renner weet dat hij dope gebruikt. Een sporter wil maar één ding en dat is zo hard mogelijk rijden. Ze geloven iedereen die zegt dat hij hem hard kan laten rijden. Landis kan gerust ter goeder trouw zijn."

Erik Breukink, ploegleider Rabobank: "Dit is een zwarte periode voor het professionele wielrennen. Zolang wielrennen bestaat, is doping niet uit te roeien. Maar het moet in de toekomst echt wel beter gaan dan nu."
De ploegleider ziet weinig heil in nieuw overleg met de andere ploegen en de UCI. "Dat gebeurt al zo vaak. Er blijven toch altijd individuen die daar maling aan hebben. Dit is dramatisch. De Tour begon al slecht en nu kunnen we na drie dagen ook nog de winnaar wegstrepen."

Cyril Dessel, 7e in de Tour de France: "Ik ben geschokt en weet niet wat ik ervan moet denken. We moeten ook niet te snel conclusies trekken. Er is nog altijd een tegenexpertise. Als ook die positief is, is dit een bijzonder zware klap voor het wielrennen. De Tour kende al een moeilijke start met de affaire Puerto, al nu ook de tourwinnaar nog eens positief is... Iets erger kan je je niet indenken."


Weblog DM, 27-07-2006

bram willems
28th July 2006, 08:48
Zoveelste tegenslag: maar onschuldig tot het tegendeel bewezen is etc... Ik zeg niet dat Landis clean rondrijd maar testosteron pakken in een grote ronde en dan zo de rit winnen is toch vragen om gepakt te worden? Dus waarom zo iets opzichtig?( en tis ni dazze bij phonak niets kennen van doping: zie Gutierez, Hamilton, Pereiro,...)

mja... :mad:

bram willems
28th July 2006, 09:38
Mogelijke primeur in de Tour

Zoals de code van de UCI dat voorschrijft, is Landis door zijn ploeg voorlopig geschorst voor alle verdere wedstrijden. De Amerikaan zal een tegenanalyse aanvragen.

Zijn gele trui is Landis voorlopig niet kwijt, daarvoor is het in elk geval wachten op de tegenalyse. Moet Landis zijn tourzege alsnog inleveren, is hij de eerste renner in de geschiedenis die daartoe verplicht wordt. De Spanjaard Oscar Pereiro (Caisse d'Epargne) werd tweede in de Tour en krijgt de eindoverwinning mogelijk dus alsnog in de schoot geworpen.



Klein foutje: in 1904 is dit al eens gebeurt met ene Garin ofzo, wegens...Het nemen van de trein :D

Barst
28th July 2006, 15:22
Landis: ,,Schildklier of whisky mogelijke oorzaak''


Tourwinnaar Floyd Landis heeft na zijn spectaculair remonte in de rit naar Morzine positief getest op het hormoon testosteron. Dat heeft zijn ploeg Phonak bekendgemaakt. Toch ontkent de Amerikaan dat hij doping gebruikte. Hij verwijst daarbij naar de alcohol die hij na de zestiende etappe dronk en naar een schildklierprobleem waarvoor hij hormonen moet nemen.


"Nee, zeker niet!", antwoordde Landis op de vraag van het magazine Sports Illustrated of hij doping had genomen. Hij zei zich echter geen illusies te maken over het resultaat van de tegenexpertise die hij zal aanvragen. ,,Ik ben realistisch'', zei hij.

Landis had het in het interview met Sports Illustrated ook over zijn schildklierprobleem: ,,Het is al ongeveer een jaar dat ik schildklierproblemen heb, en ik moet kleine hoeveelheden schildklierhormonen nemen. Het zijn dagelijkse orale dosissen'', aldus de renner. ,,Maar ik denk niet dat iemand dat gelooft''.

Vrijdag herhaalde de 30-jarige renner dat hij het begrijpt als het publiek zijn kreten van onschuld niet gelooft. ,,Er is geen enkele kans dat ik mezelf kan doen geloven dat dit niet op een ramp zal uitdraaien, zelfs al kan ik mijn onschuld bewijzen. Het zal een lange weg worden'', vertelde hij.

Landis zei ,,geen verklaring'' te hebben voor zijn positieve test, en vroeg om een kans om zijn onschuld te bewijzen: ,,Ik vraag enkel een kans om te bewijzen dat ik onschuldig ben. In het wielrennen is het traditie om mensen publiek te veroordelen voor ze een kans hebben om iets anders te doen. Ik zou graag onschuldig gehouden worden tot mijn schuld bewezen is. Dat is hoe we dat doen in Amerika.''

De Amerikaan werd dus positief bevonden op testosteron, wat betekent dat zijn verhouding tussen testosteron tegenover epitestosteron, dat ook natuurlijk in het lichaam aanwezig is, meer dan 4-1 bedroeg. Normaal is de verhouding in een menselijk lichaam 1-1. Het kan zijn dat een persoon een hoger testosterongehalte heeft, maar dat zou dan bij elke controle moeten blijken. De enige andere verklaring voor een hoger gehalte zou het toedienen van testosteron zijn, wat dus neerkomt op het nemen van doping.

Volgens een onderzoek uit 2001 van Simon Davis van het nationaal laboratorium Lawrence Berkeley in Californië is het echter mogelijk dat in alcohol aanwezig ethanol de verhouding van testosteron tegenover epitestosteron verhoogt. Landis verklaarde al dat hij na de 16de etappe van de Tour de France, waarin hij bijna 10 minuten verloor, eerst wat bier en daarna whiskey heeft gedronken om de slechte dag te vergeten. Ligt daar mogelijk zijn redding?


Remonte

De 30-jarige Floyd Landis verbaasde in de Tour vriend en vijand door tijdens de 17e rit van Saint-Jean-de Maurienne naar Morzine een lange solo met succes af te ronden, een dag nadat hij tijdens de 16e rit een enorme inzinking had gekregen en de gele trui was kwijtgespeeld.

Voorlopig moet Landis zijn Tourzege niet inleveren. Er moet immers nog een tegenexpertise volgen. Als het toch gebeurt, is hij de eerste renner in de geschiedenis die zijn Tourzege moet afgeven.

De Spanjaard Oscar Pereiro (Caisse d’Epargne) werd tweede in de Tour en krijgt de eindoverwinning mogelijk alsnog in de schoot geworpen.


Mogelijk schorsing van twee tot vier jaar

Phonak verduidelijkte inmiddels al dat Landis niet meer in actie komt tot nadat de hele zaak is uitgeklaard. Het wielerteam volgt immers de ethische code die door alle ProTourteams ondertekend is. De renner riskeert ontslagen te worden als ook de tegenexpertise positief blijkt te zijn.

Het antidopingreglement van de UCI voorziet dat ,,bij een positieve controle tijdens een competitie alle behaalde individuele resultaten tijdens die competitie automatisch geschrapt worden''. De wereldantidopingcode, die ondertekend werd door de UCI, voorziet een schorsing van twee jaar voor een inbreuk op het antidopingreglement. Volgens het etisch charter van de ProTour kan de schorsing tot vier jaar gaan.

De Amerikaanse Tourwinnaar Floyd Landis gaf donderdag forfait voor een wedstrijd in Denemarken waaraan hij had moeten deelnemen. De kopman van Phonak werd in Denemarken verwacht voor de Grote Prijs Jyske Bank, maar stuurde zijn kat naar Silkeborg.

Woensdag daagde Landis evenmin op het in Nederlandse Chaam, waar hij aan een criterium zou deelnemen. Een dag eerder won de Amerikaan nochtans het criterium van Stiphout in Nederland.


Blog DS, 28-07-2006 (ht)

bram willems
28th July 2006, 16:15
sterk staaltje van de media te bespelen.. Landis zij HEEL uitdrukkelijk tegen iedereen die het wou horen dat hij bier had gedronken met merk en al... Wisten zij dat dit de testosteron kon verhogen...?? Ze hebben zich eigenlijk gewoon op voorhand ingedekt...

Ben zeer benieuwd naar tegenexpertise want daar zal de regel van het bier niet meer tellen :)

Barst
31st July 2006, 03:42
Ondanks de grote druk blijft een keihard ’nee’ tegen doping geboden


Het is nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen over het dopinggebruik van de Amerikaanse Tour-winnaar Floyd Landis.


Ook al bleek zijn eerste dopingtest positief en zal die vrijwel zeker door contra-expertise worden bevestigd, dan nog is nader onderzoek geboden om deze feiten een plaats te geven. Was Landis te goeder trouw, zoals hij zelf beweert? Hetzij omdat zijn hormoonspiegel in de war was? Dan wel omdat zijn arts een domme fout heeft gemaakt? Of is er iets misgegaan met de toediening van corticosteroïden, waarvoor hij vanwege een pijnlijke heup wel toestemming had?

Het zijn terechte vragen, die zeker aandacht verdienen. Dat laat onverlet dat testen op doping en zeker die op een al jarenlang bekend middel als testosteron, niet voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn. De Tour-leiding maar ook de ploeg van Landis reageerde daarom terecht geschokt op de uitslag van deze test. Deze Tour begon immers met een dopingschandaal, maar leek daarvan vervolgens gevrijwaard. Uitgerekend deze Tour leverde voor het eerst een winnaar op die positief werd bevonden bij een dopingcontrole.

Met dit opnieuw geconstateerde geval van doping ligt andermaal de brandende vraag op tafel naar wat voor Tour we hebben gekeken. Was dat de Tour die een nieuwe held opleverde? Keken we echt naar een man die een eerdere teleurstellende rit goedmaakte met een ongeëvenaarde solovlucht van 130 kilometer? Of waren we getuige van vooral de prestaties van de farmaceutische industrie?

Met die vraag raken we tevens de kern van dit sportevenement. Daarin draait het om een sportieve krachtmeting tussen wielrenners over een veelzijdig parcours van vele honderden kilometers. Daar komt heel wat bij kijken, maar of de duvel ermee speelt, blijkt het mogelijk te zijn om met doping het beslissende verschil te maken. Dat maakt de verleiding om gebruik te maken van dit middel buitengewoon groot, zo is in de loop der jaren wel gebleken.

Om al die reden wordt er wel voor gepleit het gebruik van doping binnen zekere marges toe te staan. Artsen zijn zelfs geneigd te zeggen dat het de enige manier is om zo’n zware prestatie te leveren. Maar diezelfde artsen waarschuwen ook voor de gevolgen van de gezondheid. Die laatsten hebben gelijk. Nooit aan beginnen dus en het gebruik ervan keihard tegengaan. Want als het mag, of grijs gelaten wordt, dan moet iedereen, en is het met de gezondheid gedaan.


Trouw, 29-07-2006

Barst
31st July 2006, 04:04
,,Na bergrit plassen renners bloed''


,,Tijdens een Alpenrit verliest een wielrenner tien à twaalf liter vocht, suikers, vitamine B en natriumchloride, te vergelijken met een potje keukenzout.'' Dat zegt Berend Nikkels, een huisarts uit Breda die topsporters uit het wielrennen en de atletiek begeleidt.


,,Tijdens zo'n rit wordt schade aan de rode bloedcellen aangebracht. Die sterven af. Daardoor komt er hemoglobine, verantwoordelijk voor het transport van zuurstof in het bloed, in de nieren terecht. Het gevolg is dat je letterlijk en figuurlijk bloed plast, wat tijdens de Tour bij veel renners het geval is. De meeste renners drinken tijdens zo'n riteen zestal liter water. 's Avonds moeten ze dus nog eens zes à acht liter zien in te halen.''

,,De meeste wetenschappers menen dat een renner tijdens een etmaal in de Tour tot 9.000 kilocalorieën verbruikt, terwijl een mens er niet meer dan 7000 via de mond kan innemen. De rest wordt intraveneus toegebracht, met baxters. Dat zijn preparaten met mineralen, eiwitten, suikers... noem maar op, speciaal op maat van wielrenners. Als je de verbruikte suikers niet kan compenseren, wordt het lichaam ziek, krijg je diarree en koorts en slaap je slecht. Dat iemand als Boonen ziek werd, is niet meer dan normaal.''


DS, 29-07-2006 (bdc)

stijn.janssens
1st August 2006, 11:21
PARIJS 01/08 (BELGA/AG) = Tourwinnaar Floyd Landis heeft maandagavond laat
de tegenexpertise aangevraagd van de antidopingcontrole die hij tijdens de
Ronde van Frankrijk heeft ondergaan. Dat heeft zijn woordvoerder Michael
Henson laten weten.

"Floyd heeft de analyse van het B-staal gevraagd", aldus Henson. De
aanvraag werd gefaxt naar zijn advocaten in Spanje, maandag om 12.45 uur
Newyorkse tijd. "Dat is ruim binnen de vijf dagen die de renner waren
toegekend", aldus Henson. Het Frans nationaal dopinglaboratorium zal de
tegenexpertise tussen donderdag en zaterdagmorgen uitvoeren. Enkele uren
voor Landis' vraag had de Internationale Wielerunie (UCI) zelf een
aanvraag tot analyse van het B-staal ingediend toen bleek dat het Franse
labo nog niets had gehoord uit het kamp-Landis. Als de B-analyse het
resultaat van de A-analyse bevestigt, start de Amerikaanse Wielerfederatie
een disciplinaire procedure. Landis riskeert een schorsing van twee jaar.
Waarschijnlijk moet hij dan ook zijn Tourzege inleveren. (svr)

Barst
2nd August 2006, 17:26
Rogge: maak sporten minder zwaar


Brussel, 2 aug. Jacques Rogge, voorzitter van het internationaal olympisch comité (IOC), wil sportcompetities- en evenementen minder zwaar maken. Dat zegt hij vandaag in een aantal Belgische kranten als reactie op de recente dopingschandalen rond Tourwinnaar Floyd Landis en één van de wereldrecordhouders op de 100 meter, de Amerikaanse atleet Justin Gatlin.


„De competitiesport is veel te zwaar geworden”, aldus Rogge. „Zoals het nu verloopt is het bijna niet menselijk meer.”

Als belangrijkste voorbeelden noemt de 64-jarige Belg de wielerrondes van Frankrijk en Italië. „In veel sporten zijn blessures een gevolg van overbelasting. Daarom wil ik dat een panel specialisten samen met wielrenners onderzoekt wat de ideale belasting is in de grote rondes.”

Rogge bepleit ook meer onaangekondigde controles, een strengere aanpak van trainers, artsen en fysiotherapeuten van betrapte sporters en hij wil politiehulp inroepen bij dopingonderzoek.

De Amerikaanse Tourwinnaar Floyd Landis werd in de slotweek van de Ronde van Frankrijk positief getest op testosteron. Dat gebeurde na de zeventiende etappe, naar Morzine, waarin de Amerikaanse kopman uit de ploeg van Phonak zijn achterstand in het algemeen klassement na een lange solo voor een groot deel ongedaan maakte en de gele trui weer in het zicht kreeg. Dat was daags na een zware inzinking, eveneens in een bergrit in de Alpen.

Een anonieme bron bij de internationale wielerunie (UCI) liet gisteren in The New York Times weten dat uit een test met het dopingmonster van Landis was gebleken dat de daarin aangetroffen testosteron niet lichaamseigen is.

Morgen begint de contra-expertise, wellicht is zaterdag daarvan de uitslag bekend. Als de uitslag opnieuw positief is, raakt hij zijn gele trui kwijt.

Bij Gatlin werd ook bij de contra-expertise een te hoge testosteronwaarde vastgesteld. Hij zal ten minste twee jaar worden geschorst, mogelijk levenslang.


NRC, 2 augustus 2006