PDA

Bekijk de volledige versie : Farmasector vraagt zelf meer controle


Sara Laureys
24th July 2006, 17:43
Farmasector vraagt zelf meer controle

De overheid moet de farmaceutische sector dringend nauwgezetter controleren. Die opmerkelijke stelling verdedigt directeur Leo Neels van pharma.be in het Maandaginterview in deze krant. 'Ik smeek de overheid om meer en betere controles te organiseren. We moeten evolueren naar een absolute nultolerantie.'

De farmaceutische industrie sleepte zich de voorbije jaren van het ene schandaal naar het andere. In toonaangevende medische vakliteratuur werden marketingtechnieken gehekeld en doken verhalen op over het verdonkeremanen van ongewenste nevenwerkingen van medicatie.

Elk incident straalt af op de hele sector. Daarom vraagt Leo Neels de overheid een tandje bij te steken en meer en betere controles te organiseren. Met de oprichting van Mdeon, een onafhankelijke vzw waarin onder meer artsen en apothekers zetelen, wil de industrie de autocontrole versterken, maar ook de overheid moet helpen.

Neels: "De sector legt zich autodiscipline op. Daarnaast hoop ik dat de overheid op het terrein controles doet. Ik vraag dat expliciet. We hebben niets te verbergen. We zijn heel slecht gediend met incidenten. Elke fout is een nadeel voor de hele sector. Het langetermijnbelang van deze industrie ligt in de erkenning dat we correct handelen."

Niet alleen de sector kreeg de voorbije tijd de wind van voren, ook belangenorganisatie pharma.be zelf kampte met interne meningsverschillen. Bedrijven die investeren in België genieten een belangrijke vrijstelling van heffingen. Die moeten door andere bedrijven die louter marketingactiviteiten ontvouwen in ons land betaald worden. Die splijtzwam leek lang het einde van pharma.be in te luiden, maar intussen werd beslist om over heikele thema's gewoon geen stelling meer in te nemen. "Over de taksmodulatie hebben we als vereniging geen standpunt", zegt Leo Neels daarover.

Opmerkelijk is ook het 'alternatief kiwimodel' dat de directeur van pharma.be op tafel legt. In tegenstelling tot het model dat Dirk Van Duppen aankaartte, stelt Leo Neels voor om de prijs van geneesmiddelen waarvan het octrooi verstreken is en waarvoor dus generische concurrentie bestaat, gewoon vrij te laten. "Misschien moet de markt gewoon kunnen spelen."

De Morgen online, 24 juli 2006