PDA

Bekijk de volledige versie : Boetes voor lastige passagiers op tram en bus


Sara Laureys
7th July 2006, 17:14
Boetes voor lastige passagiers op tram en bus

BRUSSEL - De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn wil met administratieve boetes de kleine overlast op trams en bussen bestrijden. Daarvoor zouden de driehonderd controleurs die nu al zwartrijders beboeten, ingeschakeld kunnen worden.

Het idee werd direct na het busincident in Antwerpen al geopperd door de Antwerpse veiligheidsschepen Dirk Grootjans en vrij snel opgepikt door minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael. In werkelijkheid hanteert De Lijn het systeem van administratieve boetes al veel langer, zij het dat dat beperkt blijft tot de bestraffing van zwartrijders.

De Lijn heeft inmiddels een plan klaar om dat systeem uit te breiden. De administratieve boetes zouden voortaan ook mogelijk moeten zijn, zo vindt de vervoersmaatschappij, voor kleinere overlast die buiten het politiereglement valt. Voor dat eigen reglement wordt gedacht aan voeten op de bank, frieten op de bus of tram of vuilnis laten slingeren.

het Nieuwsblad,07/07/2006

Sara Laureys
7th July 2006, 17:19
Ik heb jarenlang met de bus gereden naar school en ik kan hier alleen maar achter staan. Sommige mensen zijn echt wel 'boers' op de bus en trekken zich niets aan van medereizigers. Sommigen denken misschien dat het allemaal nogal streng is maar volgens mij is dat niet het geval. Je maakt het vaker mee dan je denkt...