PDA

Bekijk de volledige versie : Nederlanders willen gulden terug


Barst
7th July 2006, 14:08
Nederlanders willen gulden terug


Steeds meer Nederlanders willen dat de gulden weer het betaalmiddel wordt. Vier jaar geleden was 40 procent daar voorstander van; inmiddels is dat al 51 procent van de Nederlandse bevolking. Vooral bij gezinnen met een laag inkomen en onder gepensioneerden is het verlangen naar de gulden groot. Welgestelde huishoudens met kinderen, (jonge) alleenstaanden en tweeverdieners zouden een terugkeer van de gulden eveneens verwelkomen.


Prijsstijgingen

Negentig procent van de Nederlanders vindt dat de prijzen gestegen zijn na de invoering van de euro, die op 1 januari 2002 het betaalmiddel werd in Nederland. Nederlanders hebben nog steeds moeite om te wennen aan de Europese munteenheid, hoewel steeds meer mensen er vertrouwd mee raken. Een kwart van de gezinnen denkt nog meer dan een jaar nodig te hebben om aan de euro te wennen. Twee derde van de Nederlanders is de munteenheid al gewoon. Twee jaar geleden was dat slechts 51 procent van de bevolking.


Kopergeld

Ruim 82 procent rekent bedragen af en toe nog om naar gulden. Dat is een daling in vergelijking met 2004, toen dat percentage nog 92 procent bedroeg. Vooral bij grote uitgaven grijpen Nederlanders nog naar de oude vertrouwde gulden. Uit het onderzoek komt ook naar voor dat veel Nederlanders voor de afschaffing van de munten van één en twee eurocent zijn.

Onderzoeker Joop Holla van GfK geeft toe dat de toenemende gewenning en het verlangen onder veel Nederlanders naar de euro "paradoxaal" lijkt. "Maar de euro is er nu eenmaal. Je betaalt er dagelijks mee. Dan vindt er vanzelf gewenning plaats", zo luidt het. Het bureau GfK deed een representatieve steekproef bij 6.000 huishoudens.


Blog HLN, 07/07/06 13u20

Jelle thijs
7th July 2006, 14:33
Ik kan er eigenlijk wel inkomen, ik sta niet te roepen om de Belgische Frank terug te willen, maar ik zou het niet erg vinden moest hij terug komen. Het gebeurd af en toe nog wel eens dat ik reken naar de belgische frank.
Voor mij mag de euro blijven, maar als ze morgen ineens beslissen de frank terug in te voeren, zal ik hier zeker niet rouwig om zijn.