PDA

Bekijk de volledige versie : Schorpioenengif tegen hersentumoren


Barst
2nd July 2006, 16:43
Schorpioenengif als therapie tegen hersentumoren


(Belga) Het klinkt als de duivelse plot van de schurk in een Spiderman-film: schorpioenengif dat radioactief is gemaakt. Maar in werkelijkheid gaat het om een geneesmiddel. Amerikaanse vorsers geloven namelijk dat ze met die behandeling vormen van hersenkanker kunnen bestrijden, zo schrijft de Sunday Times.


De wetenschappers, die zijn verbonden aan de Transmolecular Corporation in Massachusetts, hebben namelijk ontdekt dat het gif van de gele schorpioen, die in Israël leeft, zich kan vasthechten aan de cellen van glioma hersentumoren die verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de gevallen van de in 80 procent van de gevallen dodelijke hersenkanker. De Amerikanen ontwikkelden nu een radioactieve vorm van dit gif, die in het bloed van tumorpatiënten wordt gespoten en vervolgens aan de kankercellen plakt. Het gif dat niet op die manier wordt vastgehecht, verlaat het lichaam via de urine, zonder sporen na te laten. Volgens de leider van het onderzoek, Alan Jackson, zijn de resultaten van eerste reeks proeven op 54 kankerpatiënten bijzonder hoopgevend.


DS, 02-07-2006 (svr) BELGA

Jelle thijs
3rd July 2006, 10:34
Goed nieuws. Ik hoop dat ze goede medicijnen kunnen maken tegen kanker, met minder bijwerkingen dan chemo therapie.
Trouwens als het ook helpt met het gif van Belgische schorpioenen, wil ik wel een beetje van mijn gif afstaan!